Hoe jonger je baas bent, hoe beter!

Het weekend van 11 november openden door heel Nederland talloze bedrijven hun deuren. Dat gebeurt wel vaker, maar dit keer waren de kijkers van het programma Klokhuis uitgenodigd. Kinderen van ongeveer 8 t/m 12 jaar, die op deze manier een 'flinke snuif ondernemerslust' konden komen opdoen.

'Heel bijzonder', volgens Daniëlle de Jong van Jong Ondernemen, die in samenwerking met de NTR de serie Klokhuis Onderneemt maakte. „Onze programma’s beginnen al in groep 5/6.” 

Lees hier het hele krantenartikel

 

BD 27-9-2017 meer mannen in het onderwijs!

'Toen ik 10 jaar geleden aan de Pabo in Den Bosch begon, zaten er bijna geen jongens.' aldus Michel van Ingen, docent en contactpersoon in het netwerk Ondernemend Onderwijs vandaag in het Brabants Dagblad.

Het gebrek aan meesters is al jaren een landelijk thema. Fontys is projectleider van Veel meer meester! Een landelijk initiatief dat meer mannelijke studenten naar de Pabo moet trekken.

Hieronder het hele artikel:

Lees meer

 

Inspiratiesessie voor Onderwijs & Ouders

Op 11 oktober a.s. tussen 16.00 uur en 18.00 uur zullen ouders (Expeditie Basisschool) & onderwijs (Margje Bielars – directeur Basisschool De Masten Rosmalen) je meenemen in de uitdaging van afstemmen en samenwerken tussen ouders & onderwijs. Een middag vol casuïstiek en handvatten om de samenwerking vanuit meerdere invalshoeken te bekijken.

Lees hier de hele uitnodiging 

Inschrijfformulier voor 11 oktober

 

 

Club Cabaret op Theaterfestival Boulevard

De Koningstheateracademie werkt aan een grote productie, de voorstelling 'Club Cabaret', die aankomende Boulevard maar liefst 20 keer zal worden gespeeld. 

'Praat van de straat'

Heb jij altijd al eens op de planken willen kruipen met je eigen verhaal? Tussen 4 en 13 augustus bieden wij jou graag die kans! 

Neem deel aan 'Praat van de straat!' en schitter op het podium tijdens Theaterfestival Boulevard! Speel je eigen materiaal in de voorstelling Club Cabaret naast cabarethelden als Pieter Derks, Patrick Nederkoorn en Katinka Polderman!

Tussen 31 juli en 3 augustus krijg je persoonlijke professionele begeleiding van ons team aan cabaretcoaches om te sleutelen aan jouw materiaal zodat jouw performance staat als een huis! 

Meedoen is gratis dus meld je aan via clubcabaret@koningstheateracademie.nl

Tot dan!

Lees meer

Deze voorstelling bestaat uit een samenwerking van verschillende groepen: 1 reeds professionele cabaretier, 6 alumni van onze academie, 4 vierdejaars studenten van onze academie en 2 studenten van Stellenbosch University (Zuid-Afrika). Naast die groepen is er nog een andere belangrijke groep die meehelpt met het maken van deze voorstelling: Creatieve inwoners uit Den Bosch! Een onderdeel uit die voorstelling is het item 'Praat van de straat'. In dat onderdeel krijgen Bosschenaren de kans om eigen materiaal te spelen in een voorstelling op Theaterfestival Boulevard. Wij bieden de kandidaten professionele coaching en begeleiding aan bij het maken en spelen van hun eigen (cabaret)materiaal. Belangrijk om te weten is dat meedoen gratis is! Zie ook: www.clubcabaret.nl  en Facebook

 

 

bs Het Rondeel: heel erg ondernemend onderwijs

Hoe reageert directrice Nicole van Mook op 'spinners', de nieuwste rage onder de leerlingen?

In plaats van het direct te verbieden dacht zij meteen: 'wat kunnen we hiermee?' En vond een prachtige oplossing, ook voor kinderen met een concentratiestoornis. Daarnaast ging zij met 3 kinderen van gr. 7 de uitdaging aan om spinners op de hele school in het lesprogramma in te zetten.

En dat lukte bijzonder goed.

Lees hier in het artikel uit het B.D. hoe zij dit aanpakten.

 

12 april 2017: Bossche Onderwijs InnovatieLab

Mensen ontmoeten met frisse ideeën over innovatie in het onderwijs. Welke projecten zijn er en welke kansen zijn er in de toekomst? Het Bossche Onderwijs InnovatieLab is een bijeenkomst voor iedereen die voor innovatie in het onderwijs wil zorgen, van basisschool tot bedrijfsleven.

Onderwijsinstellingen, onderwijspartners, gemeenteraadsleden en andere belangstellingen gaan met elkaar hierover in gesprek op 12 april a.s. van 19.30-22.00u

Lees hier het hele artikel uit de Bossche Omroep van 26-3-2017

 

Samen werken aan stad van de toekomst

ICT-Community is een netwerk voor ICT-bedrijven, Onderwijs en Gemeente. Hun jaarevent heeft als thema: De Slimme stad. Een ICT-Challenge voor studenten is hier een onderdeel van. Studenten worden uitgedaagd slimme oplossingen te bedenken voor drie uitdagingen (lees: echte problemen) in de stad Den Bosch.

Wat een prachtig voorbeeld van ondernemend onderwijs! Inzet van talent voor prettig woon- en werkklimaat in de stad.

Lees hier het hele artikel uit de Bossche Omroep van 19-3-2017

 

Geeft Meester voor de klas meer ruimte voor ondernemende jongens?

Onderzoeker Lauk Woltring meent in het artikel in het Brabants Dagblad van 18 maart 2017 dat er meer Meesters in het (basis)onderwijs nodig zijn om jongens zich beter te laten ontwikkelen.

Jongens leren anders dan meisjes. Meer experimenterend.

 

Lees hier het hele artikel uit het B.D.

 

 

Hofbrouwer Oeteldonk denkt als Ondernemend Onderwijs

Wat doet directeur Pieter van der Meulen als hij 1 dag burgemeester van 's-Hertogenbosch is?

Hetzelfde als Ondernemend Onderwijs! Bewoners, ondernemers en studenten uitnodigen om ideeën te verzamelen om bijvoorbeeld verduurzaming van de stad te versnellen. Hij doet dit dan op het stadhuis. Wij doen dit op onze HUBs (ontmoetingsplaatsen).  

Lees het hele artikel uit het Brabants Dagblad

 

Duurzaam Den Bosch

2050 klinkt nog zo ver weg! Maar tegen die tijd wil de Gemeente Den Bosch een volledig klimaatneutrale stad te zijn. 

De Gemeente heeft veel ideeën, maar ook doelen vastgesteld voor de komende jaren. Om dit te realiseren rekent men op samenwerking met bedrijven en inwoners.

Lees hier het hele artikel uit het Brabants Dagblad van 25-1-2017

 

'Nieuw onderwijs in veranderende tijd!'

Voormalig directeur van het KW1C, Koen Free, schetst in zijn boek een zoektocht naar gedroomd onderwijs. Hij maakt zich zorgen over het huidige onderwijs in Nederland. Snel veranderende tijd vraagt om creatieve probleemoplossers. 

Dat dit aansluit bij de doelstellingen van Ondernemend Onderwijs moge duidelijk zijn. 

Lees hier het hele artikel uit het Brabants Dagblad van 21-12-2016

 

 

De Bossche Educatieve Agenda 2017-2021

Kinderen en jongeren ontwikkelen hun talenten

De gemeente, kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Zo krijgen zij de vaardigheden die in de 21e eeuw nodig zijn.
In de Bossche Educatieve Agenda (BEA) staat hoe we dit aanpakken en welke activiteiten we hiervoor organiseren.

Lees hier meer

 

Pabo studenten gebruiken Doeboek van Het Groene Woud voor natuuronderwijs

Het Doeboek voor Groene Woudlopers, een uitgave van Streekhuis Het Groene Woud, is een handig hulpmiddel om kinderen op een leuke en speelse manier kennis bij te brengen over de natuur. Dat dachten ook Diede Klanderman en Kaylee Bouleij, derdejaarsstudenten van de opleiding Pabo aan de Fontys Hogeschool in ’s-Hertogenbosch. Zij lopen stage op basisschool de Angelaschool in Boxtel en gebruiken het Doeboek voor Groene Woudlopers in hun programma voor natuuronderwijs. Om thuis ook aan de slag te gaan met het boek, gaven zij alle kinderen een Doeboek cadeau.

Lees meer

 

Kick off Art United 27 november 2016

Dit najaar start de tweede editie van Art United van Studi073. Jongeren in de stad krijgen de kans om hun creatieve talent te ontdekken, te laten groeien en ook te laten zien.
Bosschenaren tussen de 11 en 20 jaar met een passie voor o.a. muziek, dans, theater, kunst en fotografie kunnen hiermee vanaf 27 november aan de slag. De deelnemers worden gecoacht door professionals en krijgen daarnaast begeleiding van gemotiveerde jonge kunstenaars en leeftijdsgenoten om uiteindelijk hun talent op het podium of hun kunstwerk in een expo te presenteren tijdens de Art United Festivaldag op 12 februari 2017.

Lees meer en inschrijven

 

 

Kids Climate Conference (KCC)

Kinderen inspireren bedrijfsleven en politiek met creatieve oplossingen voor energiebesparing  (Nieuws, klimaat/energie, NGO)

Afgelopen weekend vond de vierde editie van Kids Climate Conference plaats. Het initiatief van Center Parcs en het Wereld Natuur Fonds is uitgegroeid tot het grootste duurzaamheidsevenement voor kinderen in Nederland en België met als doel om creatieve oplossingen aan te dragen aan het parlement en bedrijfsleven voor een duurzamere leefomgeving.

Lees hier het hele artikel

 

Bijzondere erkenning Horeca opleiding KW1C

Bossche Omroep, 11-9-2013

De Middelbare Horeca opleiding van het KWIC werd door het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) uitgeroepen tot belangrijkste innovatie van de laatste 12 jaar.

Lees meer

 

Citytrainers stimuleren 's-Hertogenbosch

Een vrijwillige bijdrage leveren aan een mooiere, socialere, sportievere en creatievere stad door je eigen kracht te gebruiken.Dat doen de Citytrainers van 's-Hertogenbosch.

Bossche Omroep 17-4-2016

 

Onderwijscoöperatie.nl, 13-4-2016

Vandaag wordt het rapport 'De Staat van de Leraar 2016', tijdens het congres van de Inspectie ‘Staat van het Onderwijs’, aan de bewindslieden van OCW overhandigd. De Staat van de Leraar 2016 is opgesteld door vijf leraren: Andrea Brouwer (PO), Rijan van Geene (SO), Coby de Vries (PO), Loreen Filemon (MBO) en René Kneyber (VO), die daartoe werden gefaciliteerd door de Onderwijscoöperatie. Naar aanleiding van een enquête die is ingevuld door 754 collega’s en een literatuurstudie, komen deze leraren tot de conclusie dat het slecht gesteld is met de professionalisering van leraren: leraren zijn zeer leerbereid, ondernemen ook veel activiteiten, maar doen dit vooral in hun eigen tijd.

Lees meer

Deze activiteiten hebben in de helft van de gevallen geen samenhang met het schoolbeleid, wat het minder effectief maakt en voor frustratie onder leraren zorgt. Hierdoor schiet het innovatie- en verbetervermogen van het Nederlands onderwijs te kort. 

Leerbereidheid groot
Bij alle vormen van professioneel leren is de leerbereidheid van leraren van belang. Uit eerder onderzoek bleek dat de wens om te leren bij leraren groter is dan bij andere professionals. Dit onderzoek bevestigt dit gegeven nogmaals: 93% van de leraren geeft aan professionalisering belangrijk of zeer belangrijk te vinden. Ze ondernemen ook veel verschillende activiteiten waarbij het lezen van vakliteratuur en het volgen van een cursus of workshop het meest gedaan wordt.

Bovendien hebben ze wensen die nauw aansluiten bij kenmerken van effectieve professionalisering: ze ontwikkelen zich graag in vakinhoudelijke verdieping, persoonlijke ontwikkeling en didactische vaardigheden. Slechts 1% van de ondervraagden wil zich helemaal nergens in ontwikkelen.

Professionalisering vooral in eigen tijd en gefragmenteerd
Problematisch is echter dat de meeste activiteiten plaats vinden in eigen tijd: 62,3% van de activiteiten vindt niet plaats onder werktijd. In het PO is dit zelfs 65,5%.

Er is zelfs sprake van nog meer fragmentatie. Budget voor professionalisering wordt volgens de helft van de respondenten niet vrijgemaakt naar aanleiding van de visie en de ambitie van de school en/of op basis van een individueel ontwikkelplan. Dat is onwenselijk omdat wanneer professionalisering geïsoleerd plaatsvindt de beoogde effecten verdwijnen: gedragsverandering van de leraar in de les vindt dan niet plaats.

Bovendien levert al die ontwikkeling de leraar weinig op. 55% van de leraren geeft aan dat professionaliseringsactiviteiten niets bijdragen aan nieuwe loopbaanmogelijkheden binnen de eigen school of het eigen bestuur.

Leren van elkaar blijft achter
Voor effectieve professionalisering is het wenselijk dat er een combinatie is van het leren op de werkplek, het samen leren met collega’s en het formele leren. De deelname aan leren van collega’s, zoals bijvoorbeeld in een professionele leergemeenschap of bij stichting LeerKRACHT werd in 2015 slechts door 8% van de leraren gedaan. Hier ligt veel ruimte voor verbetering.

Aanbevelingen
In het rapport geven de auteurs aanbevelingen voor het verbeteren van de professionalisering van leraren. Besturen moeten sturingsmechanismen en – strategieën gebruiken die nauw aansluiten bij kenmerken van effectieve professionalisering, met behoud van de autonomie van de leraar. Schoolleiders moeten professionalisering koppelen aan tijd, ruimte en verantwoordelijkheid, en helderheid bieden. Leraren doen er verstandig aan om non-formeel leren op te nemen in het lerarenregister.

Het complete rapport is online beschikbaar.
Je kunt ook de infographic hier downloaden.

 

'Community Week' Koning Willem 1 College

Bijna 600 studenten van verschillende opleidingen van het Koning Willem 1 College gaan van 17 t/m 19 mei hun talenten laten zien in uitdagende projecten in de maatschappij. Heeft u hulp nodig en wilt u een project indienen? Kijk dan vóór 12 april 2016 op www.kw1c.nl/community-week 

 

Na-School start op 7 maart in 's-Hertogenbosch

Je leer het meest als je doet wat je leuk vindt:

Vanaf 7 maart gaat Na-School.nl ook van start in Den Bosch. In de wijk De Groote Wielen in Rosmalen met leuke en leerzame naschoolse activiteiten waarmee alle kinderen tot en met 12 jaar hun talenten ontwikkelen terwijl ze spelen.
www.na-school.nl

Lees meer

Kinderen kiezen wat ze leuk vinden en organiseren zelf in samenwerking met aanbieders en vrijwilligers via Na-School.nl. Zo ontstaan leuke en leerzame naschoolse activiteiten in de buurt. Sport, cultuur, natuur en techniek afgestemd op de vraag en behoefte van kinderen, ouders en leerkrachten en in arrangement met de school en de kinderopvang. Kinderen ontwikkelen zich terwijl ze spelen. Ouders combineren makkelijker hun werk met de zorg voor hun kinderen. Aanbieders kunnen beter organiseren, vrijwilligers kunnen eenvoudig meedoen in hun eigen buurt. Alle kinderen, ouders, aanbieders en vrijwilligers uit De Groote Wielen mogen zich nu alvast aanmelden op Na-School.nl: Iedereen kan meedoen, meedenken of meehelpen!

Na school

 

Na-School.nl in De Groote Wielen wordt mogelijk gemaakt door ’s-Hertogenbosch Ondernemend Onderwijs, Windkracht 5, Kinderopvang De Witte Wielen, Basisscholen: De Groote Wielen, Wittering.nl, Kindcentrum De Hoven en De Sprong.

Meer weten?  

 

Twee jaar 'sH Ondernemend Onderwijs!

's Hertogenbosch Ondernemend Onderwijs viert op 20 januari 2016 haar tweejarig bestaan. Wat hebben leerlingen en studenten, onderwijs en organisaties gemerkt van Ondernemend Onderwijs? Wat heeft het voor hen opgeleverd? Dagvoorzitter Anne-Mieke Eggenkamp, gastsprekers uit overheid, bedrijfsleven en onderwijs. Kunnen we samen de brug maken naar de landelijke inzet voor talentontwikkeling? Reserveer woensdag 20 januari 2016, aanvang 15.00 tot 18.00 uur, Helicon VMBO Den Bosch, Hervensebaan 7.....

Uitnodiging

 

Netwerkbijeenkomst met Bosch Beweegt

Ondernemend Onderwijs, Bosch Beweegt en Stichting Flik-Flak organiseren gezamenlijk een netwerkbijeenkomst op 20 oktober 2015. Op deze dag presenteren wij, op inspirerende wijze, de vier grote ondernemende samenwerkingsprojecten in de opmaat naar de finale op 20 januari 2016. Deze projecten staan alle vier breed open voor uw inbreng. Denk mee, help mee, vul aan en doe mee en kom op 20 oktober naar de netwerkbijeenkomst bij Flik-Flak.

Lees meer

Door onze netwerken samen te brengen, willen wij ondernemende initiatieven uit de stad met elkaar verbinden. Nieuwe verbindingen leveren nieuwe kansen en een bundeling van krachten en dat is precies onze doelstelling met deze bijeenkomst.

De Grote Projecten: Kunst en Cultuur, Voeding en Gezondheid / Sport en Bewegen, Wetenschap en Techniek,  Natuur en Groen, worden tijdens deze dag kleur en smaak gegeven door Bosch Beweegt.

Bosch Beweegt is een samenwerking van Bossche organisaties die zich bezig houden met: Kunst, Cultuur, Sport en Bewegen. De stip op de horizon is een bruisend Food & Artfestival, dat op 7 mei 2016 plaats gaat vinden bij Flik-Flak!
Ondernemend Onderwijs is een netwerkorganisatie met als doel ondernemende kwaliteiten van alle deelnemers te bevorderen door, op duurzame wijze, betekenisvol en levensecht onderwijs te faciliteren in de Triple Helix.
Stichting Flik-Flak faciliteert in een allround locatie met alle ruimte en kansen voor ondernemende initiatieven in de volle breedte. Om met algemeen directeur Wendy Vos te spreken: ‘Flik-Flak is van ons allemaal’.

Wij nodigen u dan ook vol enthousiasme uit,
Datum:                  Dinsdag 20 oktober
Tijd:                       16:45 tot 19:00u
Locatie:                 Flik-Flak, Marathonloop 7, ‘s-Hertogenbosch

 

2Young2Fail Internationale conferentie

In het kader van het internationale VSV1-project ‘2young2fail’, waar de gemeente ’s-Hertogenbosch en het Rodenborch-College in participeren, wordt er op woensdag 30 september 2015 een boeiende VSV-conferentie georganiseerd in Rosmalen. VSV (Voortijdigschoolverlaten) is een actueel thema, ook in de internationale context. Verschillende sprekers en workshops zullen de revue passeren. De conferentie is in het ochtenddeel Engelstalig vanwege de internationale gasten. Programma

 

Lancering SPARK Talentenprogramma's

Op dinsdag 15 september zijn wij met Ondernemend Onderwijs te gast bij SPARK-campus. Samen met SPARK starten wij het nieuwe schooljaar met innovatie, inspiratie, uitdagen en verbinden......

Meld je aan!

 www.sparkcampus.nl

 

Lees meer

79744b95-b608-41b5-b5d0-3949b7a4428b.jpg

Lancering SPARK Talentenprogramma's

….. Zit je als organisatie met een vraagstuk waar je niet direct een oplossing voor hebt,

….. Zit je als onderwijsinstelling met enthousiaste studenten die op zoek zijn naar een reëel vraagstuk

….. Of ben je als organisatie op zoek naar een talentpool met Potentie?


 “LET’S CONNECT”

Kom op 15 september naar de Big Launch van de SPARK Talentenprogramma’s in samenwerking met Ondernemend Onderwijs.

Deze middag staat in het teken van verbinden, inspireren en de lancering van een fantastische nieuwe talentpool met cabaratiers, designers, starters én young professionals van corporates. Kortom een brug slaan tussen bedrijfsleven en onderwijs met humor, gezelligheid en live-muziek. 

Het programma start om 16.00 en duurt tot circa 19.00 uur.
 

 

Inschrijven kan via deze link.

Voor vragen: Piter-Jan Goodijk via e-mail piterjan@sparkcampus of telefoon 06-4827 0383
 

 

Tot 15 september!

SPARK Team
Team Ondernemend Onderwijs

 

 

 

 

Opening Smederij bij Stichting Opis

Woensdag 9 september 2015 openen burgemeester Rombouts van Den Bosch en Ad s-Gravesande van de Stichting Jheronimus Bosch 500 de stadssmederij. Aanleiding is het kunstwerk 'BoschBeest' dat door de inwoners van Den Bosch zal worden gesmeed. De stadssmederij van Stichting Opis biedt ondersteuning aan bijvoorbeeld voortijdige schoolverlaters, re-intergratie na detentie, of GGZ-patiënten en moeilijk opvoedbare jongeren. 'sHertogenbosch Ondernemend Onderwijs moedigt dit van harte aan en zal ook aanwezig zijn bij de opening!

Uitnodiging

Stichting Opis

 

Te gast Anne Mieke Eggenkamp

U bent van harte uitgenodigd voor de bijeenkomst op dinsdag 30 juni 2015 in Van Maerlant Den Bosch. Onze gast is Anne Mieke Eggenkamp. Zij neemt ons mee in haar beeld  hoe ondernemende kwaliteiten een onderwijssysteem kunnen hervormen. Tijdens deze bijeenkomst is er veel ruimte voor ontmoetingen tussen ondernemers, overheid en onderwijs.

Aanvang 16.00 uur tot 18.00 uur in het Auditorium van School van de Toekomst bij het Koning Willem 1 College Vlijmenseweg 2 in Den Bosch.

Lees meer

Anne Mieke Eggenkamp komt uit de wereld van de design, is lid van het Topteam Creative Industry en de Dutch Creative Council en was bestuursvoorzitter van Design Academy Eindhoven. Maar als je haar vraagt wat ze nou het meest is, dan antwoordt ze ondernemer. En die ondernemerskwaliteiten wil ze graag inzetten om het onderwijssysteem te hervormen.

Volgens Anne Mieke Eggenkamp begint alles bij het stellen van vragen. Vragen als: waarom focust het onderwijs zo op dat waar je niet goed in bent in plaats van dat waar je wel goed in bent? En: hoe kom je erachter waar je goed in bent? Niet op school, zo lijkt het, want daar wordt maar weinig aandacht besteed aan het ontdekken van je talenten.

“Als je weet wat jouw talenten zijn, wat jouw kapitaal is, heb je meer impact in de wereld,” vertelt Eggenkamp. De 21e eeuw heeft vernieuwende en creatieve denkers nodig. Het draait nu om menselijk kapitaal, oftewel het inzetten van je talenten. En daarom stelt Anne Mieke Eggenkamp een totaal ander onderwijssysteem voor. Zo anders, dat host Sylvana Simons zelfs weer zin krijgt om naar school te gaan.

Meer lezen over Anne Mieke Eggenkamp: Leren met je hoofd, je handen en je hart

 

HAS Hogeschool en Natuurmonumenten tekenen intentieverklaring Empelse Waard

De Vereniging Natuurmonumenten ondersteunt het initiatief om Natuurgebied de Empelse Waard beschikbaar te stellen als praktijkleerbedrijf voor HAS Hogeschool. Het gebied, dat onderdeel is van natuurterrein de Maasuiterwaarden in Den Bosch, wordt onder andere ingezet voor onderzoek naar stad- en landrelaties en nieuwe verdienmodellen.

Lees meer

Ook zullen HAS-studenten het beheer gaan doen. Ter bekrachtiging van de samenwerking werd op 17 juni jl. bij HAS Hogeschool een intentieverklaring ondertekend.

maasuiterwaarden.jpg

“Eigenlijk is het een hele logische verbinding,” licht studente Judith van der Weijst van de opleiding Bedrijfskunde en agribusiness toe. “HAS Hogeschool heeft kennis op het gebied van biologie, ecologie, bedrijfskunde, landbouw en leefomgeving. Natuurmonumenten heeft jarenlange ervaring met natuurbeheer en het realiseren van natuurdoelen.” Het natuurleerbedrijf in de Empelse Waard biedt studenten de mogelijkheid om kennis maken met natuurbeheer, praktijkonderzoek uit te voeren en niet te vergeten inspiratie op te doen. Want leren en werken in een natuurlijke omgeving, verbreedt de horizon en verrijkt de geest.

Nadenken over verdienmodellen
Voor hun Beroepsopdracht werden Judith en medestudent John Rullens van de opleiding Management van de Leefomgeving uitgedaagd om na te denken over verdienmodellen voor het natuurleerbedrijf. Ook de implementatie van het project binnen de HAS-organisatie namen ze mee in hun plan. “We proberen zoveel mogelijk aan te sluiten bij bestaande initiatieven binnen de HAS, zoals Topklas Ondernemen en de kennismakers,” aldus John. “Daarnaast moeten er bestuurders worden gekozen, die zich bezig houden met onderwijs, beheer, het externe netwerk en de financiële en administratieve organisatie. Dat moeten echte toppers zijn.”

Durven loslaten
Het enthousiasme van de studenten en hun persoonlijke betrokkenheid bij het project, werd geroemd door directeur van Natuurmonumenten Marc van den Tweel, die de intentieverklaring ondertekende. “Voor een missiegedreven organisatie als Natuurmonumenten, is het best spannend om te durven loslaten,” gaf hij toe. “Maar ik ben erg blij dat we dit soort nieuwe initiatieven omarmen. We hebben veel vertrouwen in HAS Hogeschool. Het is een instelling die onze passie voor natuur deelt en het spanningsveld tussen belanghebbenden in de leefomgeving kent. Wat dat betreft wordt het voor beide partijen een leerzame samenwerking.”

Het groene buitengebied dichterbij brengen
Collegevoorzitter Dick Pouwels beaamde dit: “Het is een mooie stap, die het groene buitengebied nog dichter bij de HAS brengt. Het enthousiasme dat we nu al zien onder studenten en docenten geeft ons het vertrouwen dat deze samenwerking tot mooie resultaten zal leiden.” Onder meer studenten van de opleidingen Management van de Leefomgeving, Toegepaste Biologie en Milieukunde zullen van het natuurleerbedrijf gebruik gaan maken.

Op de foto: Directeur Natuurmonumenten Marc van Tweel en collegevoorzitter HAS Hogeschool Dick Pouwels ondertekenen de intentieverklaring.

 

Has intentieverklaring

 

 

Subsidie voor cultuureducatieproject 'Bosch was here'

De subsidie-aanvraag van Helicon VMBO Den Bosch en Bureau Babel voor het cultuureducatieproject 'Bosch was here' is gehonoreerd. De toekenning komt van het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

 

Lees meer

Daarmee ondersteunen de twee fondsen in de tweede ronde van de regeling Cultuureducatie in het VMBO 16 culturele instellingen die in samenwerking met vmbo-scholen een tweejarig cultuureducatief traject voor leerlingen ontwikkelen.

Helicon VMBO Den Bosch en Bureau Babel gaan werken aan een doorlopende leerlijn BOSCH WAS HERE. Daarmee grijpen ze het themajaar Jheronimus Bosch 500 in 2016 aan om voor drie leerjaren een leerlijn te realiseren met het leven en werk van deze schilder als uitgangspunt.

maxresdefault.jpg

 

Het project BOSCH WAS HERE kan rekenen op 2 jaar lang ondersteuning. De bedoeling is om het project overdraagbaar te maken zodat ook andere VMBO scholen hiermee aan de slag kunnen. Het project is ondersteunend aan de Culturele Ladenkast (doorgaande leerlijn cultuureducatie).

Voor Den Bosch is de schilder tijdloos vanwege de verbondenheid met de stad. Gebruik makend van de Culturele Ladekast, waarin vaardigheden van de leerling worden benoemd op basis van culturele competenties receptief, creërend, reflectief en analyserend vermogen in combinatie met de kerndoelen, geven Helicon VMBO Den Bosch en Bureau Babel de nieuwe doorlopende leerlijn vorm.

De subsidieregeling 'Cultuureducatie in het VMBO' wordt uitgevoerd door het Fonds voor Cultuurparticipatie i.s.m. het Prins Bernhard Cultuurfonds. In de toelichting bij de toekenning van de aanvraag prijst het Fonds naast de cultuureducatieve en organisatorische kwaliteit vooral de mate van betrokkenheid van het onderwijs.

HeliconVMBO Den Bosch play

www.cultuurparticipatie.nl

 

Actieconferentie Ondernemend leren #2032

Met de brede maatschappelijke discussie Onderwijs #2032 heeft staatssecretaris Sander Dekker gekozen voor een bijzondere aanpak om te komen tot een hernieuwd en toekomstgericht onderwijscurriculum voor het funderend onderwijs. Het is een uitgelezen moment om ondernemerschaps­onderwijs en ondernemend leren onder de aandacht te brengen. En voor professionals op dit gebied om invloed uit te oefenen op de komende vernieuwingen.

 

Lees meer

We willen u graag uitnodigen om uw stem te laten horen

Stichting Jong Ondernemen en RVO (Actieprogramma Onderwijs en Ondernemen) faciliteren het proces om uw kennis en ervaring met het opleiden van ondernemende jongeren in het po, vo én mbo ‘op te halen’ en te bundelen. Daarvoor organiseren we een Actieconferentie om de bijdrage vanuit leerlingen, docenten, PABO studenten, onderwijsondersteunende professionals en ondernemers bijeen te brengen.

Actieconferentie
De conferentie vindt plaats op 9 juni in kasteel Groeneveld in Baarn. Tijdens deze dag, waar ook het
25 jarig jubileum van Jong Ondernemen gevierd wordt, zullen we ons gezamenlijk buigen over de vragen: “Hoe willen we onze leerlingen opleiden tot ondernemende mensen? Wat is daar concreet voor nodig?” De vraag is vooral hoe kunnen we dat daadwerkelijk integreren in het onderwijs?
Thema’s
Dat doen we aan de hand van verschillende thema’s, zoals regionale samenwerking, doorlopende lijnen, de verbinding met buiten, een ondernemende pedagogische visie, de visie van leerlingen en pabo studenten.

Resultaat
De antwoorden en aanbevelingen per thema krijgen een plek in een zg. Whitepaper: een document dat visies en uitwerkingen bevat. Het paper zal na afloop van de Actie-conferentie wordt aangeboden aan het Platform Onderwijs 2032.

Spreekt u dit aan? Noteer dan 9 juni vast in uw agenda. U ontvangt later een uitnodiging en programma.
Neem voor vragen contact op met karina@jongondernemen.nl of nicoline.breed@rvo.nl.

Met hartelijke groet,

Joyce Rommelaar, directeur Jong Ondernemen
Nicoline Breed, coördinator Actieprogramma Onderwijs en Ondernemen, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

 

’s-Hertogenbosch genomineerd!

Op woensdag 8 april maakte de Europese Commissie bekend dat gemeente ’s-Hertogenbosch meedingt naar de eervolle titel van Europese Groene Hoofdstad van het jaar 2017. Een zogenaamde European Green Capital is een rolmodel voor andere Europese steden. De titel geeft een positieve impuls aan de verdere duurzame stedelijke ontwikkeling van ’s-Hertogenbosch en de vele initiatieven in stad die daaraan bijdragen.

 

Lees meer

Ook Nijmegen, Essen (Duitsland) en Umea (Zweden) maken kans. Op 18 juni in Bristol wordt duidelijk welke stad de titel op haar naam mag schrijven. ‘sH Ondernemend Onderwijs zal de titel Europese Groene Hoofdstad mede inhoud gaan geven door de groene projecten naar voren te schuiven. Projecten als Ambassadeur voor de Bij, de Energietuin en de Waterfabriek zijn voorbeeldactiviteiten.

 

Uitnodiging ‘Samen Ondernemend Ontwerpen’ en presentatie Na-school.nl

Deze bijeenkomst bestaat uit twee delen: Samen Ondernemend Ontwerpen en presentatie Na-school.nl. Op deze werkbijeenkomst gaan we met u en uw team aan de slag om een deel van het curriculum, een les of project van uw keuze te veranderen in een ondernemend project. Breng daarom zeker uw geinteresseerde collega’s mee. U kunt er dan samen met hen mee aan de slag.

Lees meer

Vanuit de visie van Ondernemend Onderwijs krijgt u inzicht in een ondernemende leerstijl en het ontwerpen van ondernemende leeropdrachten. Vervolgens kunt u uw leerlingen of studenten begeleiden in deze ondernemende aanpak, zodat zij zich kunnen ontwikkelen in de kwaliteiten die de 21e eeuw van ons allen vraagt.

Met het resultaat van deze middag kunt u de volgende dag op school of in uw organisatie ondernemend aan de slag. De al meer ervaren collega’s in onze groep, kunnen naar wens hun ervaring inzetten tbv leren van elkaar.

Medialeerpark Van Maerlant, Onderwijsboulevard 1,

16.00-19.00uur, inclusief broodjes en soep. Wel even aanmelden: post@ondernemend-onderwijs.nl

16.00-16.30uur We beginnen de middag met een presentatie Ant Schlooz over Na-school, een bijzonder pilotproject van wijkgerichte naschoolse activiteiten en projecten in sport, cultuur, natuur en techniek afgestemd op de vraag van kinderen, hun ouders en hun leerkrachten.

Ant Schlooz is samen met Ondernemend Onderwijs op zoek naar innovatieve, gedreven onderwijzers en directeuren die kosteloos (0,--) deel willen uitmaken van dit ondernemende onderwijsproject. Inschrijfformulier pilot Na-school

www.na-school.nl

16.30-17.30uur 1e deel workshop Ondernemend Ontwerpen

Broodjes en soep

17.45-18.45uur 2e deel workshop Ondernemend Ontwerpen

18.45-19.00uur Ophalen resultaten en vervolgafspraken met geïnteresseerde teams.

 

 

 

 

 

 

Jouw school van de 21e eeuw

Tijdens de centrale bijeenkomst van 3 maart geeft Sander van Roy een presentatie over kansen en wensen voor het onderwijs. Na de pauze volgt dan een discussie over dit onderwerp.

Lees meer

Hoe zou onze school van de 21e eeuw er uit kunnen zien als we echt het beste willen?

Durf je dit aan, kun je out of the box denken en raak je enthousiast van succes?

Doe mee en laat je horen.

Wat als??

Je alles loslaat wat je weet.

je mag denken in kansen.

je opnieuw mag beginnen.

Je alleen voor het beste gaat.

je gebruik mag maken van hedendaagse technologie en kennis.

Je het kind op nummer 1 zet.

Je een eigen school mag starten.

Dan...

Ja wat dan?

Sander van Roy wilt hier graag met u over doorpraten.

Tips:

Tegenlicht

RSA Animate

Lost Generation

Loopbaanschool

 

graag tot 3 maart. Sander van Roy, Edutainer

 

 

Uitnodiging 1 jaar ‘sH Ondernemend Onderwijs

's-Hertogenbosch Ondernemend Onderwijs is een jaar onderweg. En dat gaan we vieren op woensdag 21 januari 2015!

Tijdens de bijeenkomst worden alle huidige projecten en de plannen voor 2015 gepresenteerd. Vertegenwoordigers van provincie, gemeenten, betrokken bedrijven/organisaties, leerlingen, studenten, schoolleiding en schoolbesturen worden hiervoor van harte uitgenodigd.

Wij vragen u zich aan te melden via: post@ondernemendonderwijs.nl

Tot ziens bij Helicon MBO Den Bosch, Vlijmenseweg 1 in Den Bosch, aanvang 14.30 uur.

Uitnodiging