De ecologische voetafdruk

 

Ondernemend Onderwijsproject 'De ecologische voetafdruk'

In groep 8 van KC  De Haren zijn ze weer enthousiast begonnen met een nieuw Ondernemend Onderwijs Project: De Ecologische Voetafdruk (de ruimte die een mens gebruikt om te leven, wonen, eten, reizen en alles wat we kopen…). 

Volgens Juf Ivvy is bij de meeste mensen de voetafdruk veel te groot. Dus: tijd voor actie! Zij schreef ons onderstaand verslag.

Lees meer

In groep 8 van KC  De Haren zijn we weer enthousiast begonnen met een nieuw Ondernemend Onderwijs Project: De Ecologische Voetafdruk.

Als introductie raadden de kinderen wat er in mijn schatkist zat? Een wereldbol.

We maakten een woordenweb over de wereld en benoemden positieve en negatieve onderwerpen. Daarna volgden een paar kennislessen, waarin we filmpjes keken en vragen beantwoordden over de ecologische voetafdruk; de ruimte die een mens gebruikt om te leven (wonen, eten, reizen, alles wat we kopen…) Bij de meeste mensen is de voetafdruk veel te groot, dus we moeten zuiniger zijn op onze aarde. Tijd voor actie!

De ouders van juf Ivvy (Otto en Ans) gaven een gastles en vertelden hoe zij hun ecologische voetafdruk klein houden; ze hebben een moestuin, kippen die eieren leggen, ze hebben geen auto en ze eten weinig vlees. Ans liet ons een heerlijke vegetarische ovenschotel proeven, gemaakt van courgettes uit Otto’s moestuin; heerlijk!

    

De kinderen maakten een test en ontdekten: hoe groot is mijn ecologische voetafdruk? Ze bekeken de scores en gingen op zoek naar tips om hun voetafdruk kleiner te maken.

Daarna kregen ze een challenge: kies een juf/meneer, laat ze de ecologische voetafdruk vragenlijst invullen en geef persoonlijk advies om hun voetafdruk te verkleinen!

De kinderen maakten een afspraak met een juf/meneer, lieten ze de test maken en gingen aan de slag. Na het berekenen van de score, kozen ze 3 vragen met veel punten en gingen per vraag op zoek naar verbeteracties (bijvoorbeeld voor iemand die vaak met het vliegtuig op vakantie gaat een fietsvakantie zoeken, of voor iemand die veel vlees eet een vegetarisch recept zoeken).

De uitslag en de adviezen worden nu verwerkt in een powerpoint of poster of folder voor de juf/meneer. Deze worden eerst gepresenteerd aan de klas (en eventueel gefilmd) en uiteindelijk volgt de presentatie voor de juf/meneer. We hopen dat iedereen vervolgens aan de slag gaat met de adviezen zodat we met z’n allen werken aan een duurzame wereld!

De kinderen maken ook nog een kennistoets over de ecologische voetafdruk, waarbij ze kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.

De kinderen zijn enorm betrokken en gemotiveerd, de juf is blij en collega’s wachten vol spanning hun persoonlijke voetafdruk advies af…

Ivvy

Deelnemende partijen