Onderwijs helpt Onderwijs techniek

 

Ontwikkeling van OhO-t

Wat was de aanleiding voor Onderwijs helpt Onderwijs? Hoe wordt het uitgevoerd? Wie doen er aan mee? En wat zijn de ervaringen van de PABO-studenten?  OhO-t verslag

 

Verslag PABO-student van project OhO-t

Pabo-studenten, leerlingen van de Bossche Vakschool bezochten in april basisschool De Parel in Berlicum om daar technieklessen te verzorgen. Met spekjes en stokjes werden van allerlei dingen gemaakt en met bamboestokken werden buiten constructies gebouwd. Claire van Oorschot maakte een verslag van de onderneming...

Lees meer

Verslag van Pabo-student Claire van Oorschot

Een auto vol met 250 bamboe stokken, 3 toppers van de Bossche Vakschool, en mijn PABO maatjes. Op weg naar Berlicum!

We hadden een vol programma, lesgeven aan 3 verschillende klassen op een dag, met 6 man sterk.. hoe organiseren we dat? Het liep allemaal heel erg vlot.

We zijn begonnen in groep 1/2 , waar we met de leerlingen allerlei constructies hebben gemaakt met spekjes en stokjes. We hadden verteld dat we een dorp gingen maken, met de spekjes en stokjes die we hadden uitgedeeld.

Elk groepje kreeg een begeleider en we gingen in groepen aan de slag. Er kwamen de meest geweldige dingen uit, schommels, hotels, huizen, zwembaden, noem maar op! De kinderen deden fantastisch mee, hadden het naar hun zin en ook de klassendocent deed ontzettend leuk mee. Wat een fijne klas.

Nadat we groep 1/2 les hadden gegeven gingen we naar groep 5. Met groep 5 gingen we ook aan de slag met constructie, maar dan met bamboestokken. We wilden allerlei dingen maken met stokken en met elastieken.

De leerlingen kwamen met de leukste ideeën en we hadden binnen de kortste tijd al giga veel piramides, huizen etc. Grote constructies werden gemaakt. Ook hier hadden we weer verschillende groepen, waarbij de jongens van de Bossche Vakschool ontzettend goed mee hebben geholpen.

Als laatste klas hadden we groep 7, waarmee we wederom naar buiten zijn gegaan om met de bamboestokken aan de slag te gaan. We merkten meteen dat de oudere leerlingen ook meer kijk hadden op de opdracht, en het was helemaal te gek.

Wij kwamen wat later dan de leerlingen naar buiten, maar onze jongens van de Bossche Vakschool stonden al uitgebreid uit te leggen wat de leerlingen moesten gaan doen. Ze zouden zo van de PABO af kunnen komen!

We hebben boten gemaakt, grote snoepjes, huizen met garage, torens, van alles! De leerlingen waren super betrokken en hebben zo ontzettend goed meegedaan!

Om 14.15 waren we klaar met alle drie de klassen, en hebben we er super gave foto’s, herinneringen en contacten aan overgehouden.

We kijken er naar uit om op andere scholen dit project weer uit te mogen voeren, en wie weet kunnen onze kanjers dan wel weer helpen……

 

Onderwijs helpt Onderwijs techniek

Kinderen in het basisonderwijs worden nieuwsgierig gemaakt voor techniek door technieklessen van techniekleerlingen van het vmbo, mbo en technasium onder leiding van een pabo-student. Het ondernemende karakter van OhO-t is onder meer de manier waarop de basisschoolleerlingen ontwerpend en onderzoekend met techniek aan de slag gaan.

Lees meer

Onderwijs helpt Onderwijs-t (OhO-t)

Meerwaarde van OhO-t is de kennisoverdracht van een techniekleerling op een basisschoolleerling, de aansprekende onderwerpen die in technieklessen aan bod komen zoals bijvoorbeeld de werking van een scharnier en hefboom, het werken in kleine groepjes en het nut van het ontwikkelen van een techniekles door een pabostudent.

Meer weten over OhO-t? OhO-t

 

 

Deelnemende partijen

  • PABO
  • Bossche Vakschool
  • Basisscholen
  • HBO-T