Afrika

 

Pabo studenten ontwerpen innovatieve lessen in samenwerking met externe instanties (bedrijven, organisaties)

Natascha Voets en Externe Instantie: Muzerije

'Afrika'

Mijn project: Mijn project heeft vooral betrekking op het aardrijkskundige deel van Afrika. Ik heb samen met de kinderen gezocht naar antwoorden op de 5 vragen die centraal stonden tijdens dit project. Deze vragen zijn:

Lees meer
  1. hoe heet de grote woestijn in Afrika, kun je deze aanwijzen en waarom wordt deze steeds groter?
  2. Waarom lopen de grenzen in Afrika zo recht en wat zijn de gevolgen hiervan?
  3. wat is apartheidspolitiek en wat heeft Nelson Mandela hiermee te maken?
  4. Afrika heeft veel grondstoffen, waarom zijn dan toch zoveel mensen arm?
  5. Wat is een savanne en steppe?

De antwoorden hebben de kinderen gezocht door het spelen van een escaperoom, het maken van een presentatie of filmpje en de kinderen hebben informatie gekregen door middel van het zelf tekenen van de antwoorden.

Ontwerpprincipes:

OJW: het ontwerpprincipe waar ik mee ga werken vanuit OJW is het onderzoekend leren. Ik kies hiervoor omdat ik het belangrijk vind dat de kinderen veel zelf gaan doen. Ik vind het belangrijk dat de kinderen informatie gaan verzamelen waarvan zij denken dat het van belang is. Ik ben er van overtuigd dat de kinderen daar veel meer van leren dan wanneer ik alles aan de kinderen ga vertellen.

KO:  Vanuit KO heb ik gewerkt volgende de culturele ladekast.

Wat heb ik hiermee bereikt?:

Ik heb hiermee bereikt dat de kinderen veel informatie hebben gekregen over het werelddeel Afrika. Ik heb de kinderen de kans gegeven om na te denken over de verschillen tussen Afrika en Nederland. De kinderen zijn bezig geweest met allerlei opdrachten waarbij zij ongemerkt met rekenen en taal bezig zijn gewest.

Ik zelf heb geleerd dat het ontzettend belangrijk is dat de kinderen bezig zijn met betekenisvolle onderwerpen. Afrika was een ver van hun bed show maar door de vergelijking met Nederland te maken werd het voor de kinderen een stuk betekenisvoller.

Deelnemende partijen

  • Muzerije