Pabo student ontwerpt innovatieve lessen

 

'De vraag van de kerstman', door Marenthe Romeijn

Externe instantie: Erfgoed Brabant.

Projectbeschrijving: De leerlingen van groep 6/7 kiezen uit de volgende onderwerpen: het joelfeest met de Germanen, kerst met de christenen, kerst in Nederland en kerst in de Verenigde Staten. In groepjes zoeken zij informatie op het internet en beantwoorden vragen. Op deze manier leren zij de achtergrond van Kerstmis. De geleerde stof werd verwerkt in toneelstukjes om aan de rest van de klas te leren wat zij geleerd hadden.

Lees meer

Dit project heeft een vakintegratie van geschiedenis, drama, taal en rekenen. Naast een script schrijven en samenwerken, hebben de leerlingen ook verhalen geschreven. Voor rekenen hebben zij een rijk rekenprobleem opgelost. Met een aanbiedingenboekje van de supermarkt mochten zij een kerstdiner samenstellen, gedifferentieerd op verschillende niveaus.
Bij elkaar waren dit 6 lessen.

Ontwerpprincipes: Erfgoededucatie/cultuureducatie, 21st-centuryskills, de beeldvormers van Galperin, historisch redeneren en de creatieve fasen

Resultaten: De leerlingen hebben veel geleerd over hun eigen onderwerp en waren over het algemeen positief. In de toneelstukjes heb ik gezien dat de leerlingen hun doelen behaald hebben.

Deelnemende partijen

  • Erfgoed Brabant