'Zinvol naar buiten' voor 4-havo en 5-vwo

In het kader van beroepsoriëntatie liepen leerlingen van Rodenborch College in de week van 16 april 2018 stage bij een bedrijf of instelling onder het motto: ‘Zinvol naar buiten’. 

Twee groepjes gingen via Ondernemend Onderwijs 'sH aan de slag en hebben op 20 april 2018 hun project gepresenteerd aan het team OO 'sH en vertegenwoordigers van Pabo. De reacties waren zeer positief!

 

Lees meer

Laura, Michelle en Susanne gingen enthousiast aan de slag met de pr en het ontwerpen van een poster voor het evenement Pabo Zingt op 29 augustus 2018. Pabo Zingt wordt een spetterend muzikaal evenement met als doel (toekomstige) leraren te enthousiasmeren en te doordringen van het belang van muziek binnen en buiten de klas.  

Lees hier nog meer

Mert en Kees hebben voor de Stichting HartVeilig Den Bosch een website gebouwd. Daarvoor hebben ze eerst onderzocht hoe websites van andere hartorganisaties er uitzien en wat daaraan verbeterd zou kunnen worden. Die verbeterpunten hebben zij in hun ontwerp toegepast.

Lees hier nog meer

 

 

 

'FitInTheBox' wint 2 vakprijzen!

Tijdens de finale van Jong Ondernemen in de Jaarbeurs in Utrecht sleepte het team FitInTheBox twee prijzen in de wacht.  Ze wonnen de 1e prijs die beschikbaar was gesteld door EIC Young Port Business Award, de Rotterdamse Haven. Een cheque van 350 euro een groot compliment van de directeur van Mainport Rotterdam voor de dames en een dagje op excursie in Rotterdam voor de hele klas! Men vond het een goed idee, misschien komt er een inklapbare container en de presentatie viel ook goed in de smaak.

Lees meer

Verzekeraar Lloyd stelde slechts één prijs beschikbaar en ook die wonnen ze. Er deden 500 deelnemers mee en onze meiden drongen door tot de 1e acht, een geweldig resultaat. Ze vielen weliswaar niet in de prijzen bij Jong Ondernemen, maar de twee vakprijzen zeggen veel over de kwaliteit van hun project.

Noah, Zoë, Geke, Hyke en de beide Sophies: van harte gefeliciteerd, wij zijn trots op jullie.

 

Update 10 april 2018, Jong Ondernemen

Door Odilia Kerkhoven (team OO 'sH)

10 april 2018 is de laatste les dat de leerlingen aan de slag gaan met het bedenken van een goede strategie om hun producten te verkopen. De leerlingen hebben nog 3 weken de tijd om zoveel mogelijk producten te verkopen. Na de meivakantie moeten zij de aandeelhouders, bij voorkeur met winst, terug kunnen betalen. Het is belangrijk dat ze duidelijke afspraken maken over de laatste verkoop van hun producten.

Lees meer

Volgende week gaan de leerlingen Zinvol Naar Buiten, een project rondom een maatschappelijke stage. Daarna is het meivakantie. Na de vakantie gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van hun profielwerkstuk en de terugbetaling van de aandeelhouders.

Het profielwerkstuk bestaat uit een collectief deel en individuele reflectie. Het is van belang dat de leerlingen voor zichzelf duidelijk hebben wat ze daadwerkelijk hebben geleerd van het project Jong Ondernemen.

Daarnaast is het zeker ook van belang voor de docenten en de school om te zien wat het effect is van een dergelijk project op de leerlingen. Wellicht volgend jaar een nieuwe ronde?

Odilia Kerkhoven (studentmedewerker OO 'sH)

 

Junior Company 'FitInTheBox' in de finale!

'FitInTheBox' uit Havo-4 van het Rodenborch zit in de finale! Daarvoor leveren leerlingen deze week het laatste rapport 'Stand van zaken' in. Dit wordt beoordeeld door de jury.

 

Op de finaledag, 6 april 2018, pitchen de teams voor de jury en hun fans in het publiek. De jury bepaalt aan het eind van de dag wie de Junior company van het jaar vmbo en Junior company van het jaar havo/vwo is.

Ieder jaar wordt ook de Publiekslieveling gekozen. Hoe gebeurt dat? Het publiek kan stemmen in de weken vóór de nationale finale. Daarover later meer.

 

Laatste fase Jong Ondernemen, 2 april 2018

Update van Odilia Kerkhoven (team OO 'sH):

Na de presentaties eind maart en de proefwerkweek zijn de leerlingen deze les aan de slag gegaan met alweer de laatste fase van Jong Ondernemen; de inkoop en verkoop van hun product. Zoals het importeren en inkopen van producten, de administratie, klantcontact en het verzenden van hun producten. Bijna alle groepjes hebben hun producten al binnen en kunnen aan de slag met de verkoop. Twee groepjes zijn razend enthousiast over hun eerste klant, een ander groepje heeft zelfs al meerdere klanten.

Lees meer

De les werd afgetrapt met het stemmen op ‘FitInTheBox’ als publiekslieveling. Daarna werden de cijfers van de presentaties 2 weken geleden doorgenomen. Eén groepje heeft de presentatie helaas niet met een voldoende afgesloten, maar met kleine aanpassingen zijn zij ook weer bij! Feedback zorgt er alleen maar voor dat ze beter worden. Nu de Junior Companies steeds meer vorm beginnen te krijgen gaan de leerlingen ook steeds serieuzer aan de slag. In het begin van het schooljaar waren zij bezig met alles behalve hun onderneming. Nu zijn ze volledig gefocust op hun bedrijf en overleggen ze hun zaken goed met elkaar. De leerlingen zijn echt gegroeid als persoon. Niet alleen weten ze nu hoe ze een bedrijfje kunnen opzetten, ze weten ook hoe ze samen moeten werken met mensen die ieder hun eigen kwaliteiten hebben. 

Vanaf volgende week gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van hun eindverslag. Dit is het laatste onderdeel van hun proces. In dit verslag beschrijven ze wat zij het afgelopen jaar hebben gedaan en hoe zij dat ervaren hebben. Als zij dit goed afronden, hoeven zij in hun examenjaar géén profielwerkstuk te schrijven. Een win-win situatie: een eigen onderneming opzetten én volgend jaar tijd over!

Ohja! Aanstaande vrijdag 6 april is van 13:00 tot 17:00 de finale van alle Junior Companies, daar hoort Fit in the Box of zij gewonnen hebben. Stemmen op FitInTheBox als publiekslieveling kan nog steeds via https://www.jongondernemen.nl/publiekslieveling.

 

Zoë en Sophie van 'FitInTheBox'. (door OO 'sH gespot op de Helftheuvelpassage in Den Bosch)

 

Update 20 maart 2018 Jong Ondernemen

Door Odilia Kerkhoven (OO 'sH)

Vandaag presenteerden alle Junior Companies van het Rodenborch College de vooruitgang van hun onderneming. Ze vertelden over hun financiële situatie en de ontwikkeling van hun marketingplan. Veel groepen verkopen hun product via Facebook, Instagram of zelfs hun eigen website!

De presentaties waren stuk voor stuk pareltjes. Mooie verhalen, promotieplannen en al zelfs een aantal klanten die binnen zijn gesleept. De presentaties werden door de toeschouwers beoordeeld op basis van inhoud, onderbouwing en visuele presentatie. Het was namelijk een tussenbeoordeling voor de leerlingen, spannend!

Lees meer

De leerlingen zijn vanaf september bezig om een eigen onderneming op te zetten. Door iedere week in hun groepje te werken ontwikkelen ze niet alleen een onderneming, ze ontwikkelen zichzelf ook als persoon. Veel samenwerken, onderzoek doen en actief op zoek gaan naar investeerders is nu gesneden koek voor deze leerlingen. De 21e vaardigheden maken zij zich onbewust snel eigen. Vakoverstijgend leren is precies waar ze nu mee bezig zijn. Het financiële plaatje van de bedrijfjes wordt onderbouwd vanuit hun kennis van het vak M&O (Management & Organisatie) en het vak Economie. Daarnaast speelt het vak Nederlands een grote rol wanneer de leerlingen bijvoorbeeld communiceren met hun investeerders of mogelijke klanten.

Eén groepje is zelfs genomineerd om mee te doen aan de finale van Junior Company van het jaar 2018! 'FitInTheBox' verkoopt opvouwbare broodtrommels, een praktisch en mooi product! Jij kunt ook je steentje bijdragen aan het succes van Fit in the Box! Vanaf maandag 26 maart 08:00 uur tot 6 april 12:00 uur kan er gestemd worden op de Publiekslieveling.

Klik hier en stem op Fit in the Box 

 

 

Update 20 februari 2018 Jong Ondernemen

Door Odilia Kerkhoven (OO 'sH)

Het doel van vandaag: Het ondernemersplan moet af zijn én ingeleverd worden bij Jong Ondernemen. Daarnaast moeten de groepjes een filmpje maken van hun pitch, deze uploaden op YouTube en de link inleveren samen met het ondernemersplan.

Als de leerlingen klaar zijn met deze opdrachten gaan ze verder met hun marketingplan.

Lees meer

Stand van zaken

Begeleiders van school en Ondernemend Onderwijs hebben het ondernemersplan van alle groepjes bekeken. De volledigheid werd gecontroleerd, of het plan nog actueel was en of er onderdelen toegevoegd of weggehaald kunnen worden. Het is prettig voor de leerlingen dat ze nog wat feedback op hun plan krijgen voor ze het inleveren.

Enkele groepen zijn goed op weg met het ondernemersplan en 1 groep is zelfs al klaar met het ondernemersplan én het marketingplan. Sommige groepjes lopen nog tegen praktische zaken aan (oplage, financiën).

Het onderling samenwerken is belangrijk.

Volgende week werken de leerlingen verder aan hun marketingplan. Ook gaan ze aan de slag met hun huisstijl, het inzetten van hun netwerk, communicatie, een website, social media, storytelling en contentmarketing.

 

Jong Ondernemen in havo-4

Het Rodenborch College in Rosmalen doet dit schooljaar voor het eerst mee aan Jong Ondernemen.

Twee havo-4 klassen, 45 leerlingen, slaan aan het ondernemen door een eigen Junior Company op te richten. Leerlingen verkenden, onder begeleiding van docenten Henni van Loon en Paul van Ostaijen en 2 leden van het team Ondernemend Onderwijs, hun persoonlijke kwaliteiten op gebied van samenwerken en ondernemend denken. Vervolgens vormden zij op basis van deze kwaliteiten groepen die samen een bedrijf vormen. Binnen ieder bedrijf(je) werden de taken verdeeld. 

Studance met Jong Ondernemen bij Rodenborch 10-10-2017

Start-Up Event Jong Ondernemen en Rodenborch 6-10-2017 te Utrecht

 

 

'GIJS!' theatervoorstelling door leerlingen, ouders en docenten

In de kerstvakantie is het muzikale toneelstuk GIJS! te zien in het Rodenborch-College. ‘GIJS!’ is een bijzondere kerstvoorstelling  die vele organisaties samenbrengt rondom een actueel onderwerp: vluchtelingen. Het muzikale toneelstuk vertelt het verhaal van Addis, een jongen die zijn eindexamen doet, maar plotseling met zijn gezin terug moet naar Ethiopië. Deze groots opgezette, professionele voorstelling is geproduceerd door Theater aan de Parade en de Cabaretfirma en wordt opgevoerd door leerlingen, ouders en docenten van het Rodenborch-College.

 

 

Introductieweek bovenbouw VWO

In samenwerking met Ondernemend Onderwijs werd het idee opgevat leerlingen van het Rodenboch-College in deze introductieweek een bijzonder programma aan te bieden, waarmee zij meer inzicht/vertrouwen krijgen in eigen kunnen en creatief denkend vermogen.

Op 4 september volgden de leerlingen van 6 vwo 2 workshops bij Kindertrots in het Jheronimus Bosch Artcenter, waarna zij in groepen de stad in gingen om gezamenlijk mee te denken over de ontwikkeling van een Bosch initiatief, nl. het Zuid-Willemspark. De pitches die de groepen maakten, werden beoordeeld door een jury en het beste plan wordt meegenomen in de daadwerkelijke ontwikkeling van het Zuid-Willemspark.

Kees van den Oord, teamleider bovenbouw Rodenborch doet verslag:

Lees meer

In de bovenbouw van het vwo slaat het Rodenborch-College een brug tussen de onderbouw en de universiteit. Dit betekent dat wij veel aandacht schenken aan vaardigheden, kennis en persoonlijke ontwikkeling. Wij zien het liefst creatieve, positief-kritische en nieuwsgierige leerlingen die kunnen reflecteren, goede vragen stellen en durven te dromen. Zij gaan hun eigen weg maar werken daarbij ook samen. Dit past bij de schoolmissie: ruimte voor talent en oog voor elkaar. Het Rodenborch-College streeft naar betekenisvol en hoogwaardig onderwijs voor elke leerling.

Tijdens de introductieweek van 6 vwo legden wij dit jaar het accent op het leren door creëren.

Wij wilden de leerlingen creatieve tools meegeven en zichzelf laten reflecteren op hun toekomst en hun eigen stad. Op maandag 4 september gingen wij naar het Jheronimus Bosch Art Center in de Bossche binnenstad. Er waren twee workshops tussen 9.00 en 11.00 uur. In de ene workshop leerden de leerlingen creatief denken volgens De Bono. Mevr. Edith Henskens van Kindertrots was hun begeleider. In de andere workshop reflecteerden de leerlingen op zichzelf door middel van een schilderij, een droom en een toespraak.

  

Aan het einde van de ochtend hielden de leerlingen zich creatief bezig met de Zuid-Willemsvaart, die de komende decennia in het Zuid-Willemspark verandert. Dit wordt een nieuwe groene long met nieuwe ontwikkelingen, mogelijkheden en bedrijven. De leerlingen fietsten en wandelden met layerapps langs het kanaal om inspiratie op te doen. De gemeente ’s-Hertogenbosch was zeer benieuwd naar de suggesties en dromen van onze leerlingen. De creatieve brainstorming was vooral gericht op de vraag naar de verbeteringen in de stedelijke voorzienigheden voor de jeugd van 18 jaar en ouder.

Na de middag waren er zes pitches van 3 minuten voor een jury onder leiding van wethouder Eric Logister en met verder mevr. Pullens (de projectleider van het Zuid-Willemspark) en programmamaker Geert Das van het BAI (Bosch Architectuur Initiatief). Een gecombineerd sport- en waterpark , veel recreatie- en eetgelegenheden, een floating foodmarket en speeltuinen voor jong en oud. Het plan ‘Kanen aan het Kanaal’ * was volgens de jury de beste pitch. Dit was een krachtig idee uit 6 vwo, dat straks misschien wordt uitgewerkt in het nieuwe Zuid-Willemspark.

 

(aanvulling van de redactie: 'Kanen aan het Kanaal' werd bedacht door: Noortje van den Eerenbeemt, Siebe van den Broek, Lisa de Graaf, Indira Geerts, Moniek Heurman, Linde Vos, Jip Plooij, Janneke de Bresser en Anika Verbeeten)

Wat een ondernemend onderwijs!

 

 

 

Studentmedewerkers Ondernemend Onderwijs helpen Rodenborchleerlingen

Studentmedewerkers van Ondernemend Onderwijs zijn op het Rodenborchcollege ingezet als advies/vraagbaak bij het maken van de profielwerkstukken door havo 4-leerlingen.

Gedurende de laatste weken van dit schooljaar waren, op vaste tijden, steeds minimaal 2 studentmedewerkers van Ondernemend Onderwijs aanwezig om de 4 havo-leerlingen op hun verzoek met raad en daad bij te staan. 

Een mooi voorbeeld van verbindingen tussen HBO, VO en organisaties! 

En zeker een mooie vorm van ondernemend onderwijs!

 

Bevrijdingsconcert voor jong en oud

Concert voor jong en oud op 5 mei

Ieder jaar organiseert het Rodenborch-College in samenwerking met gedachteniskapel Vennehof de bijeenkomst in het kader van Dodenherdenking. Naast deze stemmige herdenking willen de leerlingen van onze school de vrijheid vieren op 5 mei. In Perron-3 vindt er daarom die dag een concert plaats met de titel: What the world needs now.

Lees meer

Op 14 februari lanceerde popprofessor Leo Blokhuis de website www.whattheworldneedsnow.nl om in zware tijden een positief tegengeluid te laten horen. Het is immers tijd voor een optimistisch tegengeluid. Samen kunnen wij iets bijdragen aan een mooiere, betere wereld. Dit concert zou een bijdrage kunnen leveren aan een liefdevoller klimaat in Rosmalen, zonder ons te spiegelen aan een politieke partij of organisatie. Hiervoor lijkt 5 mei een perfecte dag.

Een groep enthousiaste leerlingen neemt het initiatief om er een geweldig concert van te maken. Leerlingen en oud-leerlingen van het Rodenborch-College zullen muzikaal hun talenten laten horen. Diverse basisscholen zijn benaderd om met de leerlingen teksten te maken, die op 4 mei een plek krijgen in gedachteniskapel Vennehof en die op 5 mei ten gehore gebracht zullen worden. Daarnaast is er ook ruimte voor dans en poëzie.

Het concert begint om 13.00 uur en is gratis toegankelijk. Er zal wel gevraagd worden om een vrijwillige bijdrage te leveren voor een goed doel, namelijk de renovatie van speeltuin Het Kwekkeltje in Rosmalen. Deze speeltuin is namelijk een prachtig voorbeeld van een plek waar kinderen in vrijheid samen kunnen spelen met elkaar.

De gratis kaarten kunt u reserveren via 5mei@rodenborch.nl

 

De Kracht van Water

De kracht van water, pilotproject ‘Rodenborch-style’

Het Rodenborch-College werkt samen met ’sH Ondernemend Onderwijs aan een blauwdruk voor projecten die typisch Rodenborch zijn en dan met name ondernemend. Met inzet van de deskundigheid van sHOO en die van onze eigen docenten realiseren we op termijn projecten die leerlingen motiveren om zelf een onderzoeksopdracht te formuleren, zelf op onderzoek uit te gaan en de resultaten te delen in de klas, de jaarlaag en met ouders. 

 

Lees meer

Daarbij zetten we nadrukkelijk in op ruimte voor en de ontwikkeling van 21th century skills. Leerlingen krijgen een grote rol bij het voorbereiden van de projecten. We evalueren in de toekomst elk project met leerlingen en docenten.

Vanzelfsprekend zoeken we de samenwerking  met scholen, opleidingen, bedrijven en instellingen in ’s-Hertogenbosch en omgeving. Er zijn al contacten met de gemeente, de provincie en het waterschap. Er is veel contact met basisschool De Troubadour. Kenmerkend voor het Rodenborch-College  is dat in de projecten vakkennis, vaardigheden, loopbaanoriëntatie en burgerschap zullen samengaan. LOB staat sinds twee jaar op onze school centraal. Jaarlijks houden we loopbaangesprekken waarin leerlingen leren reflecteren op hun kwaliteiten, wensen en oriëntatie op studie en beroep. De projecten maken leerlingen mondig bij het opzetten van hun onderzoek en deze manier van onderzoekend en ontwerpend leren maakt dat leerlingen zelf hun weg leren bepalen en bouwen aan hun eigen toekomst. 

Met ondernemende groet,

Marcel van den Tillaart

teamleider Rodenborch-College

 

Rodenborch-College

T.M. Kortenhorstlaan 4

5244 GD Rosmalen

073 521 9046

 

http://www.rodenborch.nl/