De centrale bijeenkomst van 'sH OO van dinsdagavond 25 november 2014 was wederom inspiratievol én verrassend. Met name de opzienbarende presentatie over e-portfolio van twee leerlingen van Wittering.nl. Maar ook de presentaties over de lopende projecten het Changement, De gezonde ondernemende kantine, de start van het project 'Hoe helpt jouw school de bij', de Energietuin en Techniek in de zorg zijn visitekaartjes voor ondernemend onderwijs.
Lees meerWittering.nl en e-portfolio/MeVolution
Alsof ze het iedere dag doen, presenteren. Milan (10) en Rutger (11) waren super relaxed tijdens hun presentatie, althans zo kwamen ze over. Milan zette duidelijk uiteen hoe hij aan de slag was gegaan met het online bouwen van een robot. Via een groot beeldscherm konden de aanwezigen de stappen volgen die Milan had genomen. Eerst met lego aan het werk geweest en vervolgens aan de slag met de digitale opdracht. Wat kan wel, wat kan niet, en waar loop je tegen aan. Milan gaf de betekenis van de verschillende fases zoals verkenning, ontwikkeling, realisatie en presentatie. Met dat laatste zit het wel goed. En voor de toehoorders was het genieten om Milan te zien presenteren die en passant ook nog even een melktandje uit zijn mond haalt tijdens zijn betoog...
Rutger liet zien wat er allemaal in zijn e-portfolio staat. Ongeremd vertelt hij over zijn hobby's zoals schaken, judo en hockey die in zijn portfolio op het beeldscherm te zien zijn. De filmpjes met feedback van zijn docent, en bovenal de mooie feedback van zijn moeder die zo ook nog iets leert over haar zoon...Aan het einde van de presentatie werd de manier van feedback geven ook nog eens in praktijk gebracht. Een aantal aanwezigen gaf feedback aan Rutger en Milan die digitaal werd vastgelegd in zijn portfolio.
Helicon VMBO Groen als ambassadeur voor 'Hoe helpt jouw school de bij?
In nog geen twee weken tijd kreeg Helicon VMBO Groen het voor elkaar om het project 'Hoe helpt jouw school de bij? bij maar liefst 50 basisscholen onder de aandacht te brengen. Andries Kamstra, docent bij Helicon, heeft het project met open armen ontvangen en dat terwijl de school heel wat projecten op haar lijst heeft staan en uitvoert! Tijdens zijn presentatie legde hij uit dat dit project goed past in de missie van de school. Daaronder valt onder meer: leren gebeurt binnen- en buitenschools, leren vooral door doen, leerwereld is uitdagend voor de leerling, leerwereld is breed met groen. Vooral dat laatste past natuurlijk uitstekend bij het project Help de bij!
Andries vertelde dat ook zij in december van start gaan met MeVOLUTION. Een opluchting voor Andries leek het wel. "Geen USB-sticks met portfolio die vervolgens kwijtraken, mails met portfolio die niet aankomen, docent kan het niet goed volgen en medeleerlingen die geen feedback kunnen geven." Andries gaf nog een opsomming van de voordelen: op school en thuis kunnen leerlingen digitaal opdrachten opslaan, 360 graden feedback docent-leerling, leerling-leerling, ouders-leerling, stage-leerling, docent kan proces volgen en coachen, leerling kan duidelijke verbindingen maken en zien en geen losse opdrachten meer.
Eerste filmbeelden van Het Changement
De eerste filmbeelden van het Changement, gemaakt door Van Maerlant-leerlingen, werden tijdens de presentatie getoond. Een betere indruk over hoe het Changement werkt, kun je niet krijgen. Sander van Roy legde aan de hand van de beelden uit hoe het Changement in zijn werk gaat en wat zoal het verwantschap is met ondernemendheid. In MeVOLUTION worden bedrijfsplannen gemaakt door leerlingen en in TagME wordt daarover feedback gegeven. Maar hoe handig kan het zijn als er straks in het voorjaar een mooie documentaire over het Changement bestaat zodat het door andere scholen geadopteerd kan worden? In het editen en monteerwerk zal bij Van Maerlant nog wel wat tijd gaan zitten, maar het belooft iets moois te worden.
Sander vertelde dat na acht jaar Changement bij de Sancta Maria Mavo het roer omgaat. De school is, na een gedegen voorstel, klaar om het Changement schoolbreed in te zetten. Nu werd het beperkt tot één klas in het derde jaar. Vanaf volgend jaar kunnen leerlingen, die in aanmerking komen, direct het programma van het Changement doorlopen. Het vergt veel; een andere dagindeling, andere mindset van docenten, studiedagen, leerling krijgt voortaan een mentor voor twee jaar (belangrijk is de match tussen mentor en leerling), maar het levert dan ook veel op en het draagvlak is er. Dit jaar staat in het teken van het voorstel uitwerken zodat het schooljaar 2015/2016 gestart kan worden. Ook lopen er al aanvragen binnen van andere scholen die geïnteresseerd zijn in het Changement.
Energietuin
De Energietuin draait op volle toeren bij Jenaplanschool Antonius Abt volgens Birthe Rike. Onder begeleiding van Leonie Gossens van de Muzerije hebben de leerlingen in drie sessies al heel wat gedaan. Brainstorm, ideeën verzameld voor een energietuin, creatief denken over proefopstelling energietuin, onderzoek naar vormen van energie, ontwerptekeningen gemaakt, de ontwerpen in maquettes uitgewerkt en deze gepresenteerd aan de uitvinders Peter Koelewijn en Lucas Klerk van Kinegrity. De ontmoeting tussen de leerlingen en Kinegrity was zeer waardevol. Er ontstond een goede wisselwerking, ideeën werden uitgewisseld en kennis werd gedeeld. De leerlingen kunnen voorlopig vooruit met de feedback en suggesties die ze kregen van de heren van Kinegrity.
Veel ideeën voor innovatie van techniek in de Zorg
Bij het project Techniek in de zorg is de samenwerking tussen Mieke Banken en Petie Sanders van IVT kraam- en thuiszorg, Anoek Huismans van Jeroen Bosch College (JBC) en Hanneke Jansen van Jenaplanschool Antonius Abt (JAA) een ware eyeopener. In dit project blijkt dat het bedrijf, IVT in dit geval, een cruciale rol speelt. IVT heeft namelijk de volgende vraag uitgezet naar haar werknemers waaruit opmerkelijk veel is losgekomen: 'Hebben jullie ideeën waar kinderen van de basisschool en voortgezet onderwijs mee aan de slag zouden kunnen gaan als het gaat om het bedenken van een oplossing voor een probleem in de zorg die jij dagelijks levert?
Wat bleek? Er zijn ideeën te over in de kraam- en thuiszorg waarmee de leerlingen van JBC en JAA aan de slag kunnen. Voor de leerlingen van JBC is dit een toepasselijke uitdaging, zeven jaar geleden is de school met het Technasium begonnen voor gymnasium, atheneum en havo en sinds kort met een Beta Challenge Programme voor leerlingen van het vmbo. Techniek in de zorg sluit goed aan bij dit laatste. Voor JAA sluit het project goed aan op het thema Groot Project thema Techniek dat gepland staat. Vmbo-leerlingen en de leerlingen van JAA zullen in dit project zelfstandig en gezamenlijk opdrachten gaan uitvoeren en in april 2015 volgt de presentatie over de opbrengst. Volgens de aanwezigen is dit een project dat scoort op meerdere doelen, ondernemendheid maar ook op burgerschap! Meer info is te vinden bij projecten op deze site.
De gezonde ondernemende kantine bij de Bossche Vakschool
Zoals Paul de Bekker op bevlogen en enthousiastmerende manier zijn presentatie geeft, kun je zien hoe hij in de dagelijkse praktijk met zijn horecaleerlingen werkt. Passie voor het vak Horeca en passie om het vak over te dragen. Het begon met een leerlingenrestaurant Tasty bij de school, een avond per week open en sinds begin 2014 twee avonden open. De lat ligt hoog in de keuken en restaurant. Paul vertelt dat er gepresteerd moet worden door de leerlingen. Horeca vereist nou eenmaal discipline, de gasten mogen iets verwachten. Prestatie, resultaatgericht, verantwoordelijkheid, samenwerken, creativiteit zijn sleutelwoorden bij deze opleiding in het derde en vierde leerjaar van het vmbo. De leerlingen hebben vanaf het moment dat ze binnenkomen een hele waslijst af te werken, daarvoor is er vooral structuur nodig volgens Paul. Daar probeert Paul zijn leerlingen vrijheid te geven, het touwtje te laten vieren, maar haalt het aan als het nodig is. "Hoezo ben ik streng?" Ja, geeft Paul toe, hij is streng als het nodig is. Naast restaurant Tasty kwam de volgende uitdaging om de hoek. Het overnemen van de kantine, een extern bedrijf? 'Nee, we gaan het zelf doen', aldus Paul. Sinds een jaar is Tasty Catering een feit en wordt de kantine gerund door leerlingen, een week, een team, draait de kantine. En dat rouleert zo het hele jaar door. Deze groep wordt begeleid door een docent die uit het bedrijfsleven komt, ook van de docent mag ondernemendheid verwacht worden. Een restaurant en cateringbedrijf vergt veel flexibiliteit van de school. Daarom wordt er ook vakoverstijgend gewerkt om uit te komen met de uren. Taal, rekenen, wordt gecombineerd met horecaopdrachten.
Restaurant Tasty is een echte aanrader. Via een groot beeldscherm in het restaurant zie je de leerlingen aan het werk in de keuken. Iedere keer is het volle bak, dus ruim van tevoren reserveren!
Film restaurant Tasty (Hervion heet nu Bossche Vakschool)