Tijdens de bijeenkomst waren twaalf partijen aanwezig. Hiervan waren er zes scholen: Basisschool AQUAmarijn, Kindcentrum De Springplank, Basisschool Het Rondeel, Bosbessenschool, Sint-Janslyceum en Helicon VMBO Den Bosch. Daarnaast waren er zes organisaties/ondernemers: IVN, HR-ontwikkeling, Van Neynsel, Babel, Knooppunt Technologie 073/AgriFood Capital en Keep Gearing Up.
Apolline Mol, lid van programmateam OO ‘sH, startte met een korte inleiding van het ontstaan en het doel van de werkgroep #SVBO en het thema van de bijeenkomst: ‘Met de omgeving betekenisvol werken en leren’. Bij het thema hoort het leren in de buitenomgeving en ook het leren met organisaties in de buurt van een school. Na de inleiding nam Toos Koopmans, trainer, begeleider en ervaringsdeskundige in projecten als Samen Buiten Leren (Basisschool Kruisboelijn, ’s-Hertogenbosch), het over voor de workshop ‘Hoe zet ik mijn netwerk en omgeving in?’.
Het onderwerp ‘je netwerk en omgeving inzetten’ werd geïntroduceerd a.d.h.v. biomimicry: de vergelijking met bomen die via de wortels allemaal met elkaar in verbinding staan en elkaar daarmee versterken. De deelnemers konden nadenken over de vragen: wat is jouw behoefte? Welk doel heb je? Welke verbindingen wil je maken? Wie heb je daarvoor nodig?
Vervolgens werden uitgangspunten van netwerken besproken: iedere groep of individu heeft zijn eigen focus, er wordt verbonden vanuit basisbehoeften en het geheel lijkt zich te ontwikkelen naar vitaliteit.
De deelnemers kregen de opdracht om hun persoonlijke ambitievraag en de ambitievraag vanuit hun organisatie op te schrijven, rondom het onderwerp ‘je netwerk en omgeving inzetten’.
Voordat de deelnemers hiermee aan de slag gingen, behandelde Toos als input en grote koepel de 17 werelddoelen, ook wel de Sustainable Development Goals (SDG’s) genoemd. Dat zijn 17 doelen die de Verenigde Naties in 2015 heeft opgesteld die ervoor moeten zorgen dat de wereld in 2030 een veilige, eerlijke en gezonde plek is om te leven. Voor iedereen.
De deelnemers gingen hun ambitievragen koppelen aan de 17 werelddoelen. Door het koppelen van je vragen en eigen werk aan de 17 werelddoelen, stimuleer en creëer je maatschappelijke meerwaarde en help je om de wereld wat beter te maken. En dat willen we toch allemaal… Om als school of organisatie structureel hiermee te werken, kun je de 17 werelddoelen meenemen in je curriculum of beleid. Sommige scholen, zoals de HAS in Den Bosch, doen hier al veel mee.
De opgestelde persoonlijke ambitievraag en ambitievraag vanuit de organisatie plakten de deelnemers als post-it op de grote flap van hun groepje. Op deze manier konden de deelnemers de vragen van de anderen uit hun groepje ook lezen. Hierna gingen de deelnemers in hun groepje in gesprek met elkaar over de opgestelde vragen op de flap.
Toos reikte de deelnemers hierna de 3 V’s van de eco-analyse aan: voeding, veiligheid en voortplanting (biomimicry, Bowine Wijffels). De volgende vragen staan hierbij centraal: Wat geeft je organisatie voeding? Wie/wat is voedend? Wat borgt de veiligheid in jouw organisatie? Hoe borg je? En hoe kun je verder groeien? Wat en wie heb je daarvoor nodig? Vervolgens gingen de deelnemers met elkaar in gesprek over deze 3 V’s, wat betreft hun ambities en organisaties.
De deelnemers waren verdeeld in groepen. In de eerste groep zaten Noortje van Rooij van Basisschool AQUAmarijn, Jaco Wijsman van IVN, Robert Jacobs van HR-Ontwikkeling, Leonie Gossens van Babel en Apolline Mol van OO ‘sH. Een aantal ambities uit deze groep: ‘Hoe sluit je aan op wat kinderen willen leren? Hoe verander je het systeem?’ en ‘Blije leerlingen en docenten die groeien, binnen en buiten de school’.
Noortje van Rooij vertelde dat Basisschool AQUAmarijn binnenkort gaat fuseren met Basisschool Oberon en in de visie van de gefuseerde school ‘buiten leren’ zal worden opgenomen. Als gefuseerde school willen zij meer gebruik maken van de omgeving rondom de Oosterplas. Wanneer zij straks verder zijn in de visievorming van de school, wil Noortje van Rooij graag de samenwerking met Babel en IVN uitbreiden. Leonie Gossens (Babel) en Jaco Wijsman (IVN) gaven aan dat zij ook open staan voor samenwerking met elkaar en kansen zien om cultuur en natuur te verbinden. Robert Jacobs (HR-ontwikkeling) dacht mee hoe natuurorganisatie IVN breder gedragen en gefinancierd kan worden. Hij gaf aan Jaco Wijsman tips om bij bepaalde organisaties/instanties subsidie aan te vragen. Daarnaast hadden Robert Jacobs en Jaco Wijsman erover dat het goed zou zijn om meer leerlingen (niet alleen van het basisonderwijs) en studenten te laten meewerken en meedenken met IVN, om zo meer kinderen te bereiken en ondersteuning te krijgen.
Marianne van de Loo van Sint-Janslyceum, Sander de Neef van Keep Gearing Up, Henny Knechten van Knooppunt Technologie 073 en AgriFood Capital, Femke Gijsbers van Avans en OO ‘sH en Anna Freitag van OO ‘sH zaten in de tweede groep. In deze groep werden o.a. de volgende ambities met elkaar gedeeld: ‘Loopbaanoriëntatie: wens dat leerlingen een goede keus maken.’ en ‘Iedereen gelijke kansen, gendergelijkheid.’
In deze groep hebben de deelnemers a.d.h.v. de 3 V’s geanalyseerd wat je allemaal nodig hebt om je netwerk en omgeving goed in te zetten. Hierbij kwamen de volgende punten naar boven: achterhalen wat succesfactoren zijn, het verwachtingsmanagement, bij elkaar kijken hoe het werkt, focus op eigenaarschap en belang van reflecteren. Ook hebben zij gesproken over transfer: je bent onderdeel van een loop, hoe zet je de volgende loop in werking?, accepteren dat dingen fout kunnen gaan en kritisch blijven. Tenslotte kwam eruit dat je altijd in een netwerk zit en je deze zelf moet realiseren, belang van draagvlak binnen de organisatie: de juiste kartrekkers op verschillende niveaus en het moet terugkomen in een lange termijn visie, die ook wordt vastgehouden.
In de derde groep zaten Isabelle Rovers van Sint-Janslyceum, Walter Tuerlings van Bosbessenschool en NME, Kyra Sjitsma van Babel, Angelien van der Heijden van Van Neynsel, Margo van den Oord en studentmedewerker Lieke Kapteijens van OO ‘sH. Een aantal van de volgende ambities werden gedeeld met elkaar: ‘Een nieuwe pedagogisch-didactische aanpak binnen het primair onderwijs neerzetten en uit (laten) rollen’ en ‘Bijdragen aan een stad die groeit en bloeit door jong talent te motiveren en stimuleren. Aan de slag te gaan met passies en interesses.’
Uit de ambities van deze groep kwam naar voren dat iedereen graag gelukkige mensen ziet, verbinding wil en duurzaamheid wil bevorderen. Vanuit de scholen kwam de vraag om draagvlak te vinden om samen te kunnen delen. Hiervoor zijn initiatieven nodig die groter gedragen worden. Binnen de groep zijn er al wel initiatieven van deelnemers met best veel dragers, waarbij het kan worden overgenomen als iemand wegvalt.
Als vierde groep zaten Anne-Marie Slegers van Helicon VMBO Den Bosch, Lenie Renne van Basisschool Het Rondeel, Rascha van der Sluijs van Kindcentrum De Springplank, Jan Raemaekers en studentmedewerker Marjolein Thelosen van OO ‘sH bij elkaar. Wat ambities die hier besproken werden: ‘Hoe vind ik connecties buiten het onderwijs die leerlingen inspireert en enthousiasmeert voor wetenschap en techniek?’ en ‘Ik hoop dat er een betere samenwerking komt tussen mens, overheid en praktijk om betere wetgeving te bewerkstelligen’.
In deze groep is de ambitie van Rascha van der Sluijs (Kindcentrum De Springplank) uitgebreid behandeld a.d.h.v. de 3 V’s. Rascha van der Sluijs wil graag meer ondersteuning en verspreiding van het Skillslab073, waar zij coördinator van is. Hiervoor kunnen studenten betrokken worden, bijvoorbeeld van de pabo. En ook samenwerking met andere leerlingen dan het basisonderwijs. Anne-Marie Slegers (Helicon VMBO Den Bosch) gaf aan wel te willen samenwerken, zodat leerlingen van haar school ook bij Skillslab073 konden leren en ondersteunen. Lenie Renne (Basisschool Het Rondeel) gaat volgend schooljaar meer samenwerken met Rascha van der Sluijs, omdat leerlingen van Basisschool Het Rondeel vaker gebruik gaan maken van het SkillsLab073. De deelnemers van deze groep deelden de mening dat er meer samenwerking zou moeten komen tussen basisonderwijs en middelbaar onderwijs. Middelbaar onderwijs weet nu niet wat er op basisscholen gebeurt, waardoor kansen onbenut worden. En middelbare scholen kunnen veel waarde halen en brengen op basisscholen. Voorstel: leerlingen van het VMBO gaan lesgeven op basisscholen en studenten van MBO gaan lesgeven op VMBO.
Bij de afsluiting van de bijeenkomst werd gevraagd aan de deelnemers welke suggesties zij hebben voor volgende #SVBO bijeenkomsten. Er is veel input gegeven, wat fijn is! Zo werd voorgesteld om speeddates tussen bedrijven en scholen te organiseren. Daarnaast werd aangegeven dat het goed is om ook directeuren te betrekken met #SVBO. Hoe kun je die binnen halen? Verder gaf Robert Jacobs aan vanuit zijn onderneming HR-ontwikkeling voorbeelden van manieren van werken, vanuit zijn eigen omgeving Nijmegen, te willen delen. Talentencampus Oss werd genoemd als een interessante partij om te betrekken en er kwam een voorstel om kinderen uit te nodigen. Ook het delen van good-practices met verbinding basisschool – middelbare school en de 10-14 school van Den Bosch behandelen: wat is het? Wat is de ontwikkeling? Wat kunnen we hiermee? Als thema voor een #SVBO bijeenkomst werd energietransitie aangedragen. Anne-Marie Slegers (Helicon VMBO Den Bosch) gaf aan dat zij als school geïnteresseerd zijn in dit thema en zij dan wel de locatie van een #SVBO bijeenkomst zouden willen faciliteren. Voor het thema energietransitie werden de Eco-Schools (hele-school benadering voor duurzaamheid) en Tiny Forest (project van o.a. IVN) genoemd. Een ander voorstel voor een #SVBO bijeenkomst was het ‘doorprikken’ van mythes in het onderwijs, een soort fact-check: wat werkt wel en wat niet? Tenslotte heeft Sint-Janslyceum ook aangegeven de locatie van een #SVBO bijeenkomst te willen faciliteren.
De volgende bijeenkomst van de werkgroep #SVBO vindt plaats op 9 oktober van 15.00-17.00 uur. Thema, invulling en locatie van de bijeenkomst volgt later! Iedere belangstellende is van harte welkom.