Doe mee: duurzaamheid op Bossche basisscholen!

Samen werken aan De Duurzame School! Dat is wat de BBS De Kruiskamp graag wil en waarvoor een duurzaam arrangement voor basisscholen wordt ontwikkeld.
 Kinderen gaan hierbij zelf oplossingen bedenken voor bestaande problemen. Daardoor komen ze bewuster in het leven te staan.

Doe mee en neem contact op met René Dullaart, manager BBS De Kruiskamp, 0654608303 of stuur een mail naar rene@bredebosschescholen.nl

Lees meer

Enkele thema’s zijn:

Afval, scheiden bij de bron: waar komt het afval vandaan, welke maatregelen zorgen voor weinig afval. In de klas scheiden van afval. Maar kinderen kunnen misschien zelf ook een speelgoed ruilbeurs organiseren.

De Gezonde School, een programma van de GGD  om gezondheid op de basisschool handen en voeten te geven, samen met kinderen, ouders en leerkrachten. Kies je voor een gezonde maaltijd en tussendoortjes van fruit en water ipv een traktatie  van snoep en frisdrank. Hou je van sporten en buiten spelen. Het programma Les je dorst van Brabants Water sluit hier prima op aan. Diverse basisscholen doen hier aan mee.

Verkeer en vervoer, ga je lopend, met de fiets naar school of wordt je met de auto naar school gebracht. Heeft de school een groepje ouders die reparaties aan de fiets verzorgen en actief zijn als verkeersouders? Is er een mobiliteitsplan en heeft de school het verkeersveiligheidslabel?

Kinderen zijn zelf ook heel goed in staat om de juiste keuze te maken voor de school. Je hoeft dat niet altijd van bovenaf op te leggen. Juist als het door kinderen bedacht wordt stimuleert het ouders veel meer om ook deel te gaan nemen.

Contact: René Dullaart, manager BBS De Kruiskamp, 0654608303 of mail naar rene@bredebosschescholen.nl

 

De Bossche versfabriek

De Bossche versfabriek is een vervolg op de Moesfabriek. In december 2014 startte BBS De Kruiskamp in samenwerking met De Bossche Boeren een lessencyclus over de ontwikkeling van een moesfabriek. De cyclus werd uitgevoerd in een groep 7 van De Kruisboelijn en een groep 8 van KC. Westerbreedte.

Lees meer

Alle aspecten van herkomst van grondstoffen t/m de productie zijn aan de orde geweest: wat kun je zelf verbouwen en hoe, aan welke kwaliteitseisen moet een product voldoen, andere mogelijke fruitsoorten om te verwerken, Waar kunnen grondstoffen ingekocht worden? Hoe regelen we de productie en de verkoop.

In vier lessen kun je deze onderwerpen slecht oppervlakkig aan de orde stellen. Vandaar dat we ervoor gekozen hebben de doorstart te maken met de Bossche Versfabriek. Meer nadruk zal gegeven worden aan een ondernemende houding van de leerlingen. Van beide scholen zullen kinderen deel uitgaan maken van het managementteam. Hiervoor zullen zij moeten solliciteren. Het MT gaat samen een businessplan opstellen. Hiervoor zullen we een bezoek gaan brengen aan een echte versfabriek.

Het zou mooi zijn als we bij het maken van een businessplan ondersteuning zouden kunnen krijgen vanuit VO/MBO waar ook gewerkt wordt met mini-ondernemingen.

In het businessplan zal naast aandacht voor de fabriek ook gekeken moeten worden naar de productie van eigen gewassen en/of samenwerking met producenten van de grondstoffen.

Het MT kan voor de uitvoering van taken gebruik maken van kinderen van de school of belangstellende wijkbewoners. In de wijkkrant van eind februari is daar een oproep voor gedaan.

Het plan zal deels onder schooltijd en deels na schooltijd uitgevoerd worden.

 

First Lego League op De BBS in 2015

BBS De Kruiskamp en BBS Nieuw Zuid hebben van september tot november 2014 met twee teams deelgenomen aan de regio finale in Tilburg. In 2015 start de school in februari t/m mei met de voorbereiding van de FLL. Kinderen die in september willen starten met de volgende editie van de FLL gaan stations leren bouwen en gaan zelf een robot ontwerpen en bouwen. Tevens gaan ze het bijbehorende programmeer programma leren ontdekken. Dit onderdeel zal geheel binnen het naschoolse aanbod vallen.

Lees meer

FLL op BBS De Kruiskamp in 2015

We starten begin maart 2015 in een groep 6 van KC. Westerbreedte. Het streven is om na de meivakantie met nog een groep deel te nemen.

Op BBS Nieuw Zuid start na de meivakantie ook een groep.

Bij BBS De Graaf bestaat belangstelling om schooljaar 2015-2016 ook met en groep deel te gaan nemen.

Omschrijving Programma

Junior First Lego League

De Junior FIRST Lego League (Jr.FLL) is een programma dat kinderen in de leeftijd van 6 t/m 9 jaar uitdaagt om de wereld om hen heen te ontdekken en te begrijpen. Aan de hand van diverse opdrachten, eigen onderzoek en onder begeleiding van hun coach gaan de teamleden op ontdekkingsreis naar een jaarlijks wisselend thema (de “challenge”). De teams presenteren vervolgens hun bevindingen door middel van een poster en een lego model. In het kort draait de Jr. FLL dus om 3 onderdelen: onderzoek doen, een poster maken en een lego model. Net als de FIRST Lego League (FLL), stimuleert de Jr. FLL kinderen om nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen en zelf te ontdekken. Wil je meer weten of meedoen? Mail ons dan op firstlegoleague@fontys.nl.

legoKnipsel.JPG

Onderzoek doen

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van de Jr. FLL is het eigen onderzoek. Gedurende een aantal weken gaan teamleden zelf op jacht naar allerlei informatie rondom een bepaald onderwerp dat te maken heeft met het jaarlijkse thema (de “challenge”). Door proefjes te doen, informatie te zoeken in de bibliotheek of op internet en door met experts te praten krijgen de teamleden steeds meer eigen kennis over het onderwerp.

Poster maken

De vergaarde kennis wordt geïllustreerd op een poster die door teamleden zelf wordt ontworpen. Op deze poster laat het team zien wat ze zelf ontdekt hebben, welke verbeteringen ze bedacht hebben en waarom ze een bepaald onderwerp hebben gekozen. Hierbij speelt de creativiteit een belangrijke rol om deze posters zo informatief en aantrekkelijk mogelijk te maken. Deze posters kunnen samen met het Lego model tentoongesteld worden op een Jr. FLL expositie.

 posterKnipsel.JPG

Lego model

Naast de poster gaan de teamleden ook aan de slag met Lego om een model te maken. In dit model laten zij zien welk onderzoek zij hebben uitgevoerd en ook hier wordt de creativiteit gestimuleerd. In het model dienen ook bewegende onderdelen gebruikt te worden, dat met de speciale Jr. FLL set makkelijk gemaakt kan worden. Deze modellen kunnen samen met de poster op een Jr. FLL expositie worden gepresenteerd.

Expositie

Bij de Jr. FLL draait het allemaal om de ontdekkingstocht die teamleden maken. Het op zoek gaan naar informatie, zelf ontwerpen van een poster en model en het presenteren van de resultaten zijn de onderdelen waar het bij de Jr. FLL om draait. Deze resultaten kunnen worden gepresenteerd op de Jr. FLL expositie die door de regio Brabant wordt georganiseerd, gelijktijdig met de FLL finales.(zie ook “Jr. FLL in Brabant”)

http://juniorfirstlegoleague.n

 

De First Lego League?

De (FLL) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 14 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende “Challenge”. De kinderen werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales. De opdrachten zijn:

Voer je eigen onderzoek uit en presenteer de resultaten

Binnen het jaarthema ga je als team op zoek naar een probleem en probeer je daarvoor een oplossing te vinden die gebruik maakt van nieuwe uitvindingen, slimme technieken of verzin je zelf een oplossing. De resultaten van je onderzoek presenteer je tijdens de regionale (en landelijke) finale. Bij het doen van het onderzoek is het de bedoeling dat je het onderzoek ook echt zelf doet; Dus geen teamcoaches, vaders of moeders die slimme dingen verzinnen, maar verzin het gewoon zelf. Je mag je onderzoek op verschillende manieren doen: zoek op internet, ga naar de bibliotheek, doe een buurtonderzoek of ga op bezoek bij een expert. Zorg daarnaast dat je ook aan de wereld laat weten wat je hebt uitgevonden. Bouw een website, deel folders uit bij het buurthuis, bied je plan aan bij de burgemeester of wethouder, maar in ieder geval … zorg voor een flitsende presentatie voor op de regiofinale. Je plan wordt daar namelijk beoordeeld door een deskundige jury.

Ontwerp, bouw en programmeer een robot
Naast het project, ga je ook aan de slag om een superslimme robot in elkaar te zetten. Je robot moet zelfstandig, zonder ‘m op afstand te besturen, in staat zijn op een wedstrijdveld zo veel mogelijk opdrachten uit te voeren in 2 1/2 minuut. Het wedstrijdveld is vooraf bekend, dus je kunt op je school, bso of bij je vereniging oefenen, maar uiteindelijk gaat het erom dat je robot op de regiofinale het meeste punten scoort. Het parcours is zo ontworpen dat je als beginnend teams vrij makkelijk punten kunt halen, maar voor gevorderde teams is het wel moeilijk om alle punten in de wacht te slepen: Maar 1 procent van alle teams kan een robot bouwen die slim genoeg is om alle opdrachten uit te voeren. Naast de prestatie van de robot tijdens de wedstrijd, wordt ook het ontwerp van de robot en de software beoordeeld door een deskundige jury. Een goed ontwerp kan bijvoorbeeld, zelfs als de resultaten tijdens de wedstrijd niet de beste zijn, toch een prijs opleveren.

Teamwork
Naast het onderzoeken en bouwen, is ook het leren werken in teamverband een van de belangrijke leerpunten van de wedstrijd. Zijn teams sportief voor elkaar en andere teams, werken teamleden goed samen, is er een goede balans tussen het werk wat de kinderen doen en de begeleiding van de coach? Het zijn allemaal zaken die meewegen als het gaat om de beoordeling van het team dat in aanmerking komt voor de teamwork prijs.

FLL = FUN: Iedere deelnemer is een winnaar!

De FLL is weliswaar een wedstrijd, maar uiteindelijk gaat het erom dat teams zoveel mogelijk plezier maken! Ondanks het feit dat er per regiofinale zo’n 8 prijzen worden uitgereikt, kan natuurlijk niet iedereen winnen. Maar over het algemeen zijn er geen sippe gezichten te bespeuren bij de FLL. Ook al zit het soms een beetje tegen, teams houden de moed er altijd in. Het fun element komt ook zeker terug in het feit dat veel teams, naast dat ze zich presenteren met een project en een robot hebben gebouwd, ook helemaal uitdossen met shirts, maffe hoedjes of petjes, brillen, etc etc. NIETS IS TE GEK! Ons motto is: de FLL is naast een wedstrijd ook FUN! Dus leef je helemaal uit! In sommige regio’s is zelfs een prijs te verdienen als ‘beste stemmingmaker’ of voor de mooist ingerichte ‘pit area’.

First Lego League Benelux en internationaal
De FLL wordt wereldwijd in meer dan 50 landen gespeeld, door meer dan 135.000 kinderen. Al deze deelnemers strijden tegen elkaar in hun eigen regiofinale. De beste teams van de regiofinale verwerven een plaats voor de Benelux finale en misschien zelfs voor de Wereldfinale.

https://www.youtube.com/watch?v=qAb_b1l0ZNY&feature=youtu.be

 

Brede Bossche School De Kruiskamp

BBS De Kruiskamp


Jan Olieslagersstraat 51
Churchilllaan 82
Postbus 3457, 5203 DL ’s-Hertogenbosch