Pabo student ontwerpt innovatieve lessen

 

Het Kasteel, door Jessica Vink

Projectbeschrijving
Mijn project bestaat uit een lessenreeks dat gaat over de middeleeuwen. Het begint met een middeleeuwse brief die we krijgen van een jongetje genaamd Jesse. Hij vertelt ons dat zijn vader een tijdmachine uit had gevonden en dat hij hier in is gestapt terwijl hij heel goed wist dat het niet mocht. Hij was een paar dagen in een tijd, maar hij wist niet wat dit voor een tijd was. Toen hij terug was, was zijn vader heel erg boos en kreeg hij huisarrest. Jesse wilde zo graag aan iedereen vertellen wat hij had gezien en daarom vroeg hij onze hulp om erachter te komen in welke tijd hij was en of wij deze tijd aan iedereen wilde laten zien. We zouden via de mail contact houden. Wij zouden vertellen wat we hadden gedaan en hij zou thuis onderzoek doen naar meer informatie en dat weer naar ons sturen.

 

 

Lees meer

We hebben over van alles gepraat, filmpjes gekeken, dingen gemaakt en uiteindelijk hebben we een mooie tentoonstelling aan de ouders laten zien. 

Instantie

Ik heb samengewerkt met Erfgoed Brabant. Door hen heb ik geleerd wat erfgoed precies is, wat er allemaal onder erfgoed valt en zij hebben mij steeds tips voor mijn lessen gegeven.

Ontwerpprincipes
In mijn project heb ik mijn visie op het onderwijs wat ik belangrijk vind beschreven en hoe ik dit toepas in mijn stageklas die een andere manier van werken heeft.

De volgende begrippen komen in mijn verantwoording aanbod:

  • 21e eeuwse vaardigheden
  • Historisch tijdsbesef
  • Creatieve fasen
  • Spinnenweb van v.d akker
  • Constructivisme
  • Verhalend ontwerpen

Projectresultaten

De kinderen hebben een week lang enthousiast aan het project gewerkt. De kinderen hebben zelfs thuis dingen gemaakt en foto’s van thuis meegenomen. Tijdens de lessen kwamen er heel veel kinderen met eigen verhalen. Ze wilden graag met de hele klas delen wat zij erover wisten en wat ze zelf weleens hebben meegemaakt. Tijdens de tentoonstelling kwamen er heel veel ouders, broertjes en zusjes en opa’s en oma’s opdagen. De kinderen vertelden het hele verhaal van Jesse, wat ze hadden gemaakt en hoe ze dat hebben gedaan.

Na de tentoonstelling heb ik nog een vragenlijst afgenomen bij de kinderen. Hier kwam uit dat de kinderen veel kennis hadden over de kastelen en de ridders. Ze vonden het wel heel erg lastig om te vertellen wat hetzelfde en anders was (continuïteit en verandering), in welke tijd dit was en hoe het leven er in een kasteel uitzag.

Deelnemende partijen

  • Erfgoed Brabant