Op 13 oktober 2021 ontving het team van Pabo, OO 'sH en de Projectgroep van Pabostudenten tijdens een digitale meeting een aantal vertegenwoordigers van de externe organisaties die betrokken zijn bij dit project.
Zij werden hier in de gelegenheid gesteld al hun bevindingen te delen en hun vragen te stellen. De feedback werd verwerkt en hieronder voor alle instanties beschikbaar gesteld.
Hier lees je het informatiebulletin, met doelen, kaders, fasering, verwachtingen en data, dat aan de hand van deze middag werd opgesteld.
Ook dit schooljaar zijn er tijdens de duur van het project weer een aantal ondernemende studenten die samen met Pabo en OO 'sH de projectgroep vormen. De projectgroep zet zich in als vraagbaak en verbinder tussen de studenten, docenten, tutoren, externe instanties en Ondernemend Onderwijs. Ze lichten alle betrokkenen in. Zorgen ervoor dat iedereen op de hoogte is van veranderingen/belangrijke data.
Lees meer
Alle vertegenwoordigers van de externe instanties en onderwijspartners en andere belangstellenden waren 13 januari 2021 van harte welkom bij de online presentaties van de Pabo studenten van hun projecten bij externe organisaties. Tijdens dit online evenement presenteerden de studenten van Fontys Pabo Den Bosch en Veghel hun innovatieve onderwijsontwerpen die zij de afgelopen maanden hebben ontwikkeld. Doelen, inhoud en opbrengsten werden toegelicht, waaronder de meerwaarde van het project voor de basisschool en de externe instantie.
Studentmedewerkster Dorieke deed zelf hieraan mee en schreef een verslag van deze succesvolle middag.
De projecten van de studenten zijn geplaatst op het projectgedeelte van deze website.
Op 14 oktober 2020 werd tijdens een digitale netwerkwerkbijeenkomst de samenwerking tussen de Pabo en de externe instanties inzake innovatief onderwijs ontwerpen geëvalueerd. Ondernemend Onderwijs 'sH en Pabo organiseerden deze bijeenkomst speciaal ten behoeve van de externe instanties die betrokken zijn bij dit innovatieve ontwerpen van 3e jaars studenten van Pabo Den Bosch en Veghel.
Ondernemend Onderwijs begeleidt in dit proces met name de verbinding van de studenten met deze externe organisaties.
Deze middag werden de betrokken instanties in de gelegenheid gesteld hun ervaringen met elkaar en de organisatie (Pabo en OO 'sH) uit te wisselen om elkaar zo tips te geven, onduidelijkheden weg te nemen en verbeterpunten op te halen voor toekomstige samenwerking. De opbrengst van deze middag zal worden meegenomen in het draaiboek voor de komende schooljaren. Lees hier het verslag van deze middag
Op 9 september 2020 presenteerden zich een twintigtal organisaties digitaal aan de 3e jaars studenten van Pabo Den Bosch en Veghel. Al deze externe instanties hebben een mooie opdracht voor de studenten in petto, die zij komende drie maanden bij die organisatie kunnen gaan uitvoeren.
In het derde jaar hebben Pabostudenten de opdracht, naast school en stage, ook een innovatief lesontwerp te ontwikkelen in samenwerking met zo'n externe instantie.
Lees meer
De externe profilering voor de 3e jaars Pabostudenten gaat dit keer digitaal. Een bedrijvenmarkt zoals de laatste jaren in september gebruikelijk was is dit schooljaar niet mogelijk. Gekozen is om de studenten digitaal te informeren en te laten kiezen door middel van pitches die de meewerkende organisaties op het platform OO lieten zetten.
Hieronder het programma van 9 september 2020:
Lees meer
Op 15 januari 2020 was het een drukte van belang in de grote hal van het Provinciehuis in Den Bosch. Zo'n 70-tal derde jaars studenten van de Pabo Den Bosch en Veghel toonden deze middag de onderwijsontwerpen waaraan zij de afgelopen 4 maanden hebben gewerkt, samen met een organisatie.
Belangstellenden uit het onderwijsveld, betrokken bedrijven en anderszins geïnteresseerden zagen deze middag een groep gemotiveerde studenten, die allen op hun eigen wijze het onderwijs boeiender, moderner en aantrekkelijker willen maken en meer aansluitend op de leefomgeving van school of kind.
We zagen trotse begeleiders, oprecht geïnteresseerde bezoekers en heel veel enthousiaste toekomstige leerkrachten.
Lees meer
Beste partners van OO 'sH,
Graag nodigen we jullie uit voor de presentatie Innovatieve Onderwijsontwerpen Fontys / OO 'sH van de 3e jaars studenten van Fontys Pabo' s-Hertogenbosch en Veghel. Liefst 75 studenten presenteren hier hun vernieuwende bijdrage aan het onderwijs.
De feestelijke bijeenkomst vindt plaats op woensdag 15 januari 2020 in het Provinciehuis, Brabantlaan 1, 5216 TV 's-Hertogenbosch, van 13.00 tot 15.30 uur .
MELD JE HIER AAN! en geef aan met hoeveel personen je bij de presentatie aanwezig zult zijn. Dit vanwege de organisatie, catering en naambadges.
Wij verheugen ons op jullie komst, neem gerust iemand mee!
Projectgroep Ondernemend Onderwijs / Pabo
Studenten, Docenten, Teammanager en Directie
Lees meer
Op 18 september 2019 organiseerde Pabo Den Bosch, in samenwerking met Ondernemend Onderwijs ‘sH, de start van de profilering voor derdejaars studenten. Bij deze profilering krijgen instanties en studenten de mogelijkheid om samen een innovatief onderwijsconcept te ontwikkelen.
Meer dan 20 instanties waren aanwezig om hun innovatief idee of vraag neer te leggen bij de derdejaars studenten van pabo Veghel en Den Bosch. In drie rondes kregen de studenten de mogelijkheid om met een instantie in gesprek te gaan over dat innovatieve concept. Op basis van deze rondes kunnen de studenten een keuze maken met welke instantie zij het komende half jaar aan de slag zouden willen gaan.
Wat een succesvolle verbinding Onderwijs - Arbeidsmarkt! In de sfeervolle Willem II concertzaal presenteerden 3e jrs. studenten van Pabo Den Bosch op 16 januari 2019 de eindresultaten van hun externe opdracht. Het was een boeiende en drukbezochte middag! Naast de organisaties waarmee studenten hebben samengewerkt, waren ook vertegenwoordigers van de Gemeente 's-Hertogenbosch, docenten van Bossche scholen en de pers (lees hier artikel in het Brabants Dagblad) aanwezig. Met groot enthousiasme en interesse werden de stands met presentaties bezocht en informatie uitgewisseld. Een mooi voorbeeld van Ondernemend Onderwijs! Lees hier meer
In het kader van de Externe Profilering kiezen 3e jrs. Pabostudenten een externe instantie uit waarmee zij gaan samenwerken aan het ontwerpen van een innovatief programma.
Op 12 september 2018 presenteerden een aantal 'externe instanties', organisaties en bedrijven, zich op de Pabo. Voorafgaand hadden deze instanties de mogelijkheid informatie over hun organisatie op de website van OO 'sH te plaatsen, om de keuze van de studenten te vergemakkelijken.
Bij de meeste instanties was het in de 3 pitchrondes erg druk . Een enkeling had liever wat meer enthousiaste studenten gezien, maar er zijn overal goede contacten gelegd. Binnen 1 week moeten studenten hun keuze maken. Snelheid is echter geboden, want bij sommige organisaties was het erg druk en er zijn niet overal meerdere plekken beschikbaar.
Een groepje studenten neemt de coördinerende taak op zich. Zij stellen zich hier later zelf voor en houden ons op de hoogte.
Lees meer
3e jaars studenten van Pabo Den Bosch werkten afgelopen maanden aan hun externe profilering. Hiervoor werkten zij samen met een externe instantie (bedrijf/organisatie) aan een innovatieve lessenreeks of project dat vervolgens ook echt gaat worden uitgevoerd op een stageschool.
Op 17 januari 2018 mochten deze studenten op het Provinciehuis van Noord-Brabant hun betekenisvol, innovatief onderwijs presenteren. De vele aanwezigen, waaronder de betrokken bedrijven en organisaties, docenten en directie Pabo, Gedeputeerde Henri Swinkels, team Ondernemend Onderwijs ‘sH en belangstellenden uit het onderwijs, Gemeente en Provincie, lieten zich inspireren door de mooie presentaties van de studenten. Stands waren ingericht met velerlei materialen en mooie banners en studenten vertelden enthousiast over hun bevindingen.
Het was een prachtige middag. Docenten, gastbedrijven en Ondernemend Onderwijs waren trots op de behaalde resultaten! Meer over de projecten lezen? Klik hier
In het kader van externe profilering zijn 3e jaars Pabostudenten een samenwerking aangegaan met de Kunstbalie en De Cultuurloper. Lees hieronder wat deze op hun website hierover te melden hebben.
Gelezen op website van De Cultuurloper
Gelezen op website Kunstbalie
Even voorstellen in een kort filmpje
De projectgroep H2 bij Pabo bestaat dit jaar uit Charlotte, Lieke, Anouk en Marianna. Zij begeleiden studenten bij hun opdracht zelf innovatieve lessen te ontwerpen in samenwerking met bedrijven/organisaties De ‘externe profilering’.
Ondernemend Onderwijs helpt hen daarbij, o.a. doordat Charlotte ook als stagiaire in het team Ondernemend Onderwijs zit.
Hieronder stellen zij zich zelf verder voor:
Lees meer
Op 20 september 2017 vond de bedrijvenpresentatie voor de externe profilering van de 3e jrs. studenten plaats op de Pabo. Veel bedrijven/organisaties gaven deze middag acte de présence. Allen gaven een korte pitch, waarna studenten zelf op diverse plekken in school meer informatie konden inwinnen bij betrokken 'externe instanties' .
Ondernemend Onderwijs vormt het communicatiekanaal tussen 'externe instanties' en studenten. Op de website van Ondernemend Onderwijs plaatsen deelnemende partijen gegevens over hun bedrijven.
3e jrs. studenten van Pabo Den Bosch hebben opdracht innovatieve lessen te ontwerpen in samenwerking met externe instanties. Deze opdracht werd op 11 januari 2017 afgerond en zichtbaar gemaakt tijdens een Productenmarkt in de aula en presentaties met pitches. Zie hier een korte film.
De resultaten van dit nieuwe ondernemende onderwijs, lees je uitgebreid hieronder.
Namen: Daniëlle Tausch & Henrieke van Tilborg
Externe instantie: DuNaMis (stichting Scala)
Het thema (on)gezonde voeding staat centraal in deze lessenreeks. De leerlingen leren wat het belang is van gezond eten en wat ongezond eten met je doet. De kinderen gaan ontdekkend en actief aan de slag met verschillende opdrachten.
Lees meer
Naam: Buck den Bol
Externe instantie: Astrologe Gerda Swinkels
Een lessenreeks met verschillende aspecten. Van klassikale informatieve lessen tot onderzoek doen, bijhouden van een blog, naar de maan kijken en astrologieles.
Lees meer
Namen: Daniëlle van Rosmalen en Romy Roovers
Externe instantie: Diëtistenpraktijk Beleefgezonder
In het project Suiker(ziekte) wordt er aandacht besteed aan het actuele onderwerp gezonde voeding. Het project is bedoeld om basisschoolkinderen bewust te maken van de suikers in voeding.
Lees meer
Naam: Amber Lassing
Externe instantie: ProGain B.V.
Een innovatief en vakintegratief onderwijsontwerp in de vorm van een lessenreeks met het thema ‘afval’ , waarin verhalend ontwerpen centraal staat.
Lees meer
Naam: Kim Dammers
Externe instantie: Anne Frank Stichting
Door dit project kwamen de onderwerpen; discriminatie, pesten, vooroordelen, identiteit en (on)gelijke rechten aan bod. De kinderen uit groep 6b van basisschool de Touwladder in Sint-Michielsgestel leerden over de geschiedenis en de gevolgen van bijvoorbeeld discriminatie.
Lees meer
Naam: Diede Klanderman
Externe instantie: Het Groene Woud
Dit product stond in het teken van het profiel dat ik heb gekozen, Natuur, techniek, wetenschap & Design in combinatie met dans en drama en het thema Herfst.
Hiervoor heb ik samengewerkt met de externe instantie 'Het Groene Woud'. Van hen heb ik een boek ontvangen met allerlei les ideeën, informatie en weetjes, Het DoeBoek. Aan de hand van informatie vanuit de externe instantie ben ik lessen gaan ontwerpen gebaseerd op de vakken vanuit de profilering.
Lees meer
Naam: Kelly van der Donk
Externe instantie: Muzerije
Binnen dit project leren de kinderen over de riddertijd. De Muzerije heeft mij ondersteund in de dans en drama lessen binnen mijn project.
Lees meer
Naam: Kaylee Bouleij
Externe instantie: Het Groene Woud
Voor dit project heb ik samengewerkt met Diede Klanderman, H2 studente. Samen hebben wij gekeken om een project te ontwerpen waar we bouwoverstijgend zouden werken. De reden van Het Groene Woud om samen te werken met pabostudenten is om de natuur en Het Groene Woud weer bij de jeugd in beeld te brengen.
Lees meer
Naam: Pam de Wit
Externe instantie: Gemeente 's-Hertogenbosch, Kabinetszaken
Op een actieve manier heb ik de kinderen laten kennismaken met het thema Stad in de Middeleeuwen. Samen met mijn externe instantie, kabinetszaken gemeente ’s-Hertogenbosch, heb ik een project voor de kinderen kunnen ontwerpen waarbij omgevingsonderwijs centraal stond.
Lees meer
Naam: Daan van der Heijden
Externe instantie: museum ’t Brabants leven
Dit innovatief lesontwerp bestaat uit vier lesmiddagen. In deze middagen staat telkens een beroep centraal. De beroepen zij gekoppeld aan een domein, zo staat telkens een domein centraal in de desbetreffende middag. Vanuit dat domein integreer ik verschillende concepten vanuit andere domeinen.
Lees meer
Naam: Lotte van de Wiel
Externe instantie: Waterschap Brabantse Delta
Waterschap Brabantse Delta vindt het belangrijk om kinderen te laten leren over water. Dit komt namelijk nog weinig aan bod binnen de scholen. Deze instantie heeft een digitaal programma ontworpen waar scholen gebruik van kunnen maken. Het is een leuk programma met veel tips en weetjes over water, gericht op alle leeftijdsniveaus.
Lees meer
Naam: Kirsty Schreuders
Externe instantie: Stadsarchief Oss
In dit project vinden de kinderen op een ochtend allerlei vreemde voorwerpen in de klas. Van wie zouden deze voorwerpen zijn? We komen er, door middel van een logo achter dat een deel van de spullen van het Stadsarchief zijn.
Lees meer
Namen: Manon van Dijk en Bas van Haaren
Externe instantie: Theater De Speeldoos in Vught
In het gedeelte voor groep 7 leren de kinderen over de Middeleeuwen en hoe het theater er in die tijd uitzag.
Lees meer
Namen: Kim Latten en Elisa van Rooy
Externe instantie: De Heinis experience
Deze lessenreeks werkt vanuit de theorie meervoudige intelligenties. Alle leerlingen werken aan een eigen project (doekaart). Op de doekaarten staat beschreven wat voor soort project het is. De leerlingen zijn door deze kaarten niet alleen bezig met het domein natuur, maar ook met alle andere domeinen.
Lees meer
Namen: Sabine van der Kammen, deels met Laura Kapaan
Externe instantie: Erfgoed Brabant
Ik heb met kinderen gekeken naar de geschiedenis van communicatie, de ontwikkelingen daarvan, de ontwikkeling in technologie, waar we nu staan en waar we in de toekomst misschien wel heen zullen gaan.
Lees meer
Naam: Maureen van Esdonk
Externe instantie: BC De Grote Rivieren
In het project gaan de kinderen aan de slag met de energievormen wind, water, zon en warmte. Binnen de zes lessen wordt er aandacht besteed aan natuur, taal, rekenen, dans en drama. De kinderen leren van alles over de energievormen aan de hand van gesprekken, afbeeldingen, filmpjes, proefjes, rekenopdrachten en dans en drama lessen. Het ervaren en doen staat centraal binnen de werkvormen die aan bod zullen komen.
Lees meer
Naam: Anne Streur
Externe instantie: Brabant Water
In het project leren leerlingen over water door de eeuwen heen. De leerlingen leren over de actualiteit watertransport en de zuiverheid van water, maar duiken ook de geschiedenis in. Binnen veel basisscholen is er weinig aandacht voor watereducatie. Naar aanleiding hiervan heb ik een vakintegratieve lessenreeks ontworpen, om de kennis van de leerlingen omtrent water, te verbreden op een leuke, leerzame manier. Hieronder vindt u een beschrijving van de lessen.
Lees meer
Naam: Melanie van den Boogaard
Externe instantie: Erfgoed Brabant
Erfgoed Brabant is het expertisecentrum voor erfgoed in Brabant. Zij verdiepen zich in cultuur educatie in en buiten de klas. Erfgoed Brabant ondersteunt en verbindt erfgoedveld, onderwijs en beleidsmakers in het verkennen, behouden en doorgeven van het veelzijdige verhaal van Brabant.
Lees meer
Naam: Danique van Hassel
Externe instantie: Streekarchief Langstraat Heusden Altena
In samenwerking met Linda de Rooij, werkzaam bij het Streekarchief heb ik een innovatief onderwijsontwerp samengesteld waarbij we een onderbouwgroep laten kennismaken met de schooltijd van vroeger.
Lees meer
Namen: Tom van Duijnhoven, Nick van den Hanenberg, Rens Broeren, Juliëtte Wijffels
Externe instantie: Hobbytime
In 2013 is door studenten een leerboek ontwikkeld om kinderen bewust te maken van duurzame energie. Wij hebben de opdracht gekregen om dit product uit te breiden en verkoop klaar te maken. Wij gaan dit doen door aan de slag te gaan met alle benodigde schoolvakken voor ons profiel. Het uiteindelijke doel is dat ons lespakket samen met de bijbehorende pakketten worden verkocht aan basisscholen.
Lees meer
Projectgroep PaboH2 (2016/2017) begeleidt medestudenten bij hun externe opdracht.
Graag willen wij ons even voorstellen. Wij zijn Charlotte, Melanie, Rachel en Nick. Wij zijn studenten van de Pabo in Den Bosch. Het komende half jaar zetten wij ons tijdens onze externe profilering in voor onze medestudenten. Wij hebben hiervoor, samen met Margo (Ondernemend Onderwijs), een project/communicatiegroep gevormd.
Lees hier de update van november
Lees meer
Kimberly van Doorenmalen, Thelma van den Bosch & Janne Coppens, derdejaars studenten van de Fontys Pabo te ’s-Hertogenbosch vormen voor schooljaar 2015/2016 samen met Margo van den Oord het communicatieteam dat de samenwerking tussen de Pabo, de externe instanties en Ondernemend Onderwijs inhoud geeft. Vanuit de Pabo kregen wij de opdracht om innovatief onderwijs te ontwerpen en uit te voeren, dit in samenwerking met externe instanties.
’ Juf als ik mijn capuchon opzet, kan ik net zo mooi schrijven als een monnik.’
Celine Diepgrond, student Fontys Hogeschool Kind & Educatie, werkte met kinderen van groep 5 t/m 8 aan het project Middeleeuwen.
Doel van het project: kinderen op een actieve wijze het thema de Middeleeuwen te laten ontdekken, vanuit de vakken geschiedenis, kunst, taal en aardrijkskunde.
Lees meer
Annelot Willemse, Pabostudent aan de Fontys Hogeschool, werkte aan het thema 'Sinterklaas' volgens organisatiemodel VierKeerWijzer.
Projectnaam: Leren op je eigen manier!
Projectbeschrijving: Vanuit de profilering en externe instantie (VierKeerWijzer) is er een ontwerp ontstaan waarin de kinderen, vanuit het thema 'Sinterklaas', concepten van o.a. natuur/techniek aangeboden krijgen.
Lees meer
Studenten Sacha, Elke en Sharon van de Pabo ontwerpen Engelstalige activiteiten met als uitgangspunt Disneysprookjes te koppelen aan kunstzinnige vorming. Dit doen zij in Mandalay, Myanmar, op de Phaung Daw Oo school.
Lees meer
Leonie van Tuijl, student Pabo, is aan de slag gegaan met het project Onderwijs Netwerk Ondernemen. Het uitgangspunt was het verkopen van een product dat door leerlingen gemaakt is. Leonie koos ervoor om in dit project een voorstelling te maken om deze vervolgens te verkopen.
Lees meer
Studenten van Fontys HKE Pabo ’s-Hertogenbosch hebben in het najaar van 2014 met een groep leerlingen van hun stageschool deelgenomen aan First Lego League. Dit is een wedstrijd voor jongeren tussen 9 en 15 jaar, die hen uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten.
Lees meer
Nabila Kalliss, student Pabo aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie, vertelt hieronder over haar voorbereidingen van het maken van lessen en het uitvoeren ervan in het project Onderwijs helpt Onderwijs techniek.
Lees meer
Den Bosch: Frans Fransenstraat 15, 5231 MG Den Bosch, telefoon 08850 77155
Fontys-Hogeschool-Kind-en-Educatie