Hoe leer je kinderen programmeren en welke informatie en kennis hebben onderwijzers daarvoor nodig?
Steeds meer scholen onderkennen het nut van programmeren (en computational thinking) en in het buitenland is veel kennis veel kennis opgedaan over de manieren waarop kinderen kunnen leren programmeren.
Er zijn in Nederland verschillende projecten geweest om meer kinderen te leren programmeren. Scholen kregen (gratis) computers, robots, lesbrieven en soms instructie. Aan de didactiek werd echter niet veel aandacht besteed en er is nog geen handig hulpmiddel dat onderwijzers helpt bij het voorbereiden en verzorgen van programmeerlessen.
CodeKids wilt in 2019-2020 graag met aankomende onderwijzers een eerste versie van een ‘programmeerwijzer voor onderwijzers’ ontwikkelen.
Deze 'programmeerwijzer voor onderwijzers' geeft alleen die informatie die een onderwijzer op een bepaald moment nodig heeft. Bedrijven hebben al langer succes met deze methode, waarbij de informatiestroom niet vanuit een brede trechter wordt aangeboden, maar de praktijkvraag het uitgangspunt is.
Contact: Chris Dorna
Lees meer