Eindpresentaties studentmedewerkers

Het was een feestelijke en boeiende afsluiting van de stageperiode van onze studentmedewerkers op 22 juni 2018. Op het Stadskantoor presenteerden (vlnr) Pepijn, Bram, Odilia, Lucas, Apolline en Charlotte hun bevindingen tijdens hun stageperiode bij Ondernemend Onderwijs 'sH. Zij vertelden aan welke projecten zij hebben meegewerkt, wat zij hier persoonlijk van hebben geleerd, waarin zij kansen zien voor zichzelf, Ondernemend Onderwijs in Den Bosch en voor toekomstige stagiaires.

Lees meer

Apolline beet het spits af en vertelde over KidSee, de in ontwikkeling zijnde educatieve app voor kinderen over de geschiedenis van Den Bosch waaraan zij namens OO meewerkt. Daarnaast is zij door het mee-organiseren van een netwerkbijeenkomst Techniek zeer geïnspireerd geraakt en ze wil hier straks in de projectgroep Wetenschap en Techniek bij SSPOH verder mee aan de slag. Op het multiplier event verzorgde zij ook nog de workshop Entrepreneurial Education. Apolline is net afgestudeerd aan de Pabo en zal na de zomervakantie ook gedeeltelijk in het Programmateam van OO gaan werken.             

Bram werkte als student journalistiek mee aan publicaties van OO ‘sH. Dat dit nog niet zo eenvoudig was werd hem tijdens zijn stageperiode wel duidelijk, geeft hij zelf aan. De insteek hier was namelijk heel anders dan hij bij zijn studie gewend was, maar zeker leerzaam en hij heeft gelukkig toch een mooie bijdrage kunnen leveren. Als cadeau biedt hij OO aan deze zomer een speciaal 'OO-lexicon' te maken, waarmee toekomstige stagiaires en andere betrokkenen in de toekomst hun voordeel kunnen doen. 

Pepijn hoefde als 2e jaars student social studies nog geen stage te lopen maar was erg nieuwsgierig naar de combinatie onderwijs en sociale betrokkenheid. Op zijn studiereis naar Roemenië werd hij zeer geraakt door de ontmoetingen met kinderen vertelt hij. Daar werd hem expliciet duidelijk hoe belangrijk onderwijs voor kinderen is, met name als mogelijkheid om te kunnen ontsnappen aan een leven vol armoede. Ondernemend onderwijs zit hem dus voortaan in het bloed!                     

Lucas toonde ons door zijn persoonlijke verhaal hoezeer een andere vorm van onderwijs geven nodig kan zijn. Hij beschrijft zijn ervaringen en zoektocht en vertelt dat hij inmiddels volledig achter de visie van Ondernemend Onderwijs staat en dit ook mee wil (blijven) uitdragen. Hij heeft door de samenwerking met dit team een duidelijker kijk gekregen op welke weg hij wil inslaan en bedankt OO daarvoor. Onze samenwerking gaat verder o.a. door Bonafideel, waar met ingang van september een Leergemeenschap van Avans gaat starten. 

Odilia was bij OO vooral bezig met communicatie en met Jong Ondernemen op het Rodenborch College. Zij werkte mee aan de publicatie 'Visie Ondernemend Onderwijs ’s-Hertogenbosch', maakte o.a. de graphics en korte filmpjes met uitleg over OO. Jong Ondernemen vond zij erg interessant doordat havo-4 en vwo-5 leerlingen een eigen onderneming gingen opzetten en daarvoor alles volledig moesten uitwerken. Odilia en Jan (team OO) begeleidden hierbij met name de docenten. Het was een behoorlijke uitdaging die gelukkig erg succesvol eindigde. Komend schooljaar wordt daarom Jong Ondernemen op het Rodenborch College wederom onder begeleiding van OO opgezet.                    

Charlotte werkte voor OO mee aan Actie Aarde, waarbij zij het onderdeel onderzoekend en ontwerpend leren scherp bewaakte. Haar betrokkenheid hierbij, evenals bij ‘het schoolplein van de toekomst’, wil ze graag continueren. Ze vertelt ook over de Buitenschool waar zij, als net afgestudeerde Pabostudent, graag bij betrokken wil blijven. Personalized learning gaat haar echt aan het hart. Haar studiereis hiervoor naar Polen met Katja Brooijmans (Gem. Den Bosch) o.a. in navolging van het multiplier event (Local Learning Lab, 12 juni 2018) heeft dit zeker aangetoond. Ook Charlotte gaat komende tijd gedeeltelijk voor Ondernemend Onderwijs werken, zodat zij deze mooie projecten verder kan volgen en begeleiden.

 

Na iedere presentatie was er gelegenheid voor vragen en steeds na 2 presentaties werd aan de aanwezigen gevraagd feedback te geven door middel van het schrijven van een persoonlijke Top en Tip en een Transfer per student. Ze kunnen daar dan later hun voordeel mee doen.

 

Jan en Anna van het Programmateam hadden hierna voor iedereen een persoonlijk dankwoord en een mooi cadeau als herinnering aan hun periode bij Ondernemend Onderwijs ‘sH.

 

De bijeenkomst werd afgesloten met een glaasje bubbels en wat lekkere knabbels en natuurlijk een leuk fotomoment.