Inspirerende presentaties van projecten 'sH OO

De centrale bijeenkomst van 'sH OO van dinsdagavond 4 november 2014 was zeer inspirerend en bovenal, de projecten zoals Onderwijs helpt Onderwijs-T, Kunstwerken en kunstuitleen, Bibliotheek in de school, First Lego League, De Versfabriek en 'Help de bij' doen het goed als het om ondernemend onderwijs gaat!

Lees meer

Onderwijs helpt Onderwijs-t (OhO-t)

Nabila Kalliss, hoofdfase-student aan de Pabo, mocht de aftrap doen. Op bevlogen manier vertelt zij over 'het samenwerken' binnen OhO-t. Kinderen in het basisonderwijs worden nieuwsgierig gemaakt voor techniek door technieklessen van techniekleerlingen van het vmbo, mbo en technasium onder leiding van een pabo-student. Het ondernemende karakter van OhO-t is onder meer de manier waarop de basisschoolleerlingen ontwerpend en onderzoekend met techniek aan de slag gaan. Meerwaarde van OhO-t volgens Nabila is de kennisoverdracht van een techniekleerling op een basisschoolleerling, de aansprekende onderwerpen die in technieklessen aan bod komen zoals bijvoorbeeld de werking van een scharnier en hefboom, het werken in kleine groepjes en het nut van het ontwikkelen van een techniekles door een pabostudent. Vier techniekleerlingen van het Jeroen Bosch College en de Bossche Vakschool (vmbo) die aan het project deelnamen waren ook aanwezig. Zij mochten een kleine attentie in ontvangst nemen vanwege hun prestaties.

Meer weten over OhO-t? OhO-t

Bibliotheek voor en door leerlingen

Miriam Spijkers, directeur van basisschool 't Schrijverke, typeert haar basisschool als ontwikkelingsgerichte school. Een terechte constatering voor wie haar twee presentaties mocht beluisteren. Het idee om leerlingen zelf de regie te laten nemen over de bibliotheek in de school was een schot in de roos en haalde zelfs het nieuws van de NOS! Leerlingen solliciteren naar vacatures die voorkomen in een bibliotheek en iedere keer komen er weer nieuwe leerlingen aan de beurt in groep 7 en 8. Goed voorbeeld doet goed volgen, binnenkort gaan leerlingen van Jenaplanschool Antonius Abt ook zelf de bibliotheek runnen!

Kunstwerken en kunstuitleen voor en door leerlingen

Dit project, ook van 't Schrijverke, bruist van de ondernemendheid. Allerlei aspecten komen aan de orde. Leerlingen die zelf kunst maken onder begeleiding van een kunstenaar, kritisch kijken en leren kijken naar kunst en eigen kunstwerk, samen kunst aankopen, opzetten van kunstuitleen en kunstbeheer met de hulp van een stagiaire van het Stedelijk Museum, het Noord Brabants Museum dat kunst jureert en zelfs een kunstwerk van een van de leerlingen tentoonstelt! De bibliotheek wordt gekoppeld aan de kunstuitleen dat met abonnementen geregeld gaat worden, waarbij volgens Miriam ouders staan te trappelen om een bijdrage te leveren. Beide projecten werden die avond door de toehoorders benoemd als kansrijk, waarborg voor continuering en verbindingrijk. En niet te vergeten, een heel belangrijk aspect: kinderen werken veel harder en met meer verantwoordelijkheid als ze mogen ondernemen!

Bezoek bij kunstenaar Anne van de Heuvel

 

First Lego League Challenge

Lego, winnen en uitdaging, spreken voor zich in dit project dat door de Brede Bossche school De Kruiskamp (BBS) wordt uitgevoerd. René Dullaart van de BBS vertelt hoe veelzijdig dit project is voor leerlingen van groep 7 en 8. Een groep van zo'n 8 leerlingen bouwen gezamenlijk een robot en stations, programmeren, ontwikkelen logo's enz. Hierbij komen de verschillende eigenschappen en talenten van leerlingen naar boven drijven. Als het af is, verzorgen de leerlingen een presentatie op school waarna weer een nieuwe groep aan de slag gaat. De leerlingen krijgen begeleiding van een coachende leerkracht van de BSO die de leerlingen zoveel mogelijk loslaat in de uit te voeren opdracht. Dit project is zowel voor po- als vo-leerlingen (van 9 t/m 15 jaar) waarbij de ervaring is dat het winnen van de First Lego league verrassend kan uitpakken, vmbo-leerlingen die winnen van gymnasiasten!

FirstLegoleague

De Versfabriek

De Versfabriek, een project dat in de startblokken staat, komt ook van BBS De Kruiskamp. Leerlingen gaan in 'De Versfabriek' onderzoek doen naar en kennis vergaren over de herkomst van voedsel, maar ook in bredere zin komen aspecten als voedsel, educatie, groen, cultuur en milieu hierbij aan bod. Neem bijvoorbeeld appelmoes, wat voor een grondstoffen zijn daarvoor nodig, hoe zit het met het productieproces, de kwaliteit, regelgeving, verpakking, etiketontwerp, noem maar op. In het kader van ondernemendheid zal bij dit proces de leerkracht een stapje terug doen. De leerlingen gaan het doen, de leerkracht is de coach. Sociaal maatschappelijk gebeurt er ook het een en ander, leerlingen gaan soep maken voor de voedselbank. Bij dit project wordt samenwerking gezocht met Helicon Den Bosch en  Bossche Boeren

Help de bij

De informatieve poster met kaart van Den Bosch 'Hoe helpt jouw school de bij? 'ligt klaar om naar alle basisscholen van Den Bosch te gaan, vertelt Margo van den Oord. Leerlingen van Helicon VMBO Den Bosch en de Sancta Maria Mavo gaan deze poster, met allerlei opdrachten en hulplijnen over hoe je de Bij kunt helpen, persoonlijk naar de basisscholen brengen. De leerlingen krijgen vooraf natuurlijk informatie zodat ze op de basisschool een woordje voor de klas kunnen doen. De bedoeling is dat leerlingen actief bezig gaan met bijvoorbeeld drachtplanten te zetten, een bijenhotel of bijenkast te plaatsen, met de imkervereniging samenwerken en educatie over bijen te zoeken. Ook dit project bevordert bij een goede uitvoering de ondernemendheid van de leerling. De opbrengst van deze actie zal in het voorjaar met een nieuwe poster bekend worden gemaakt, alleen deze keer vol met initiatieven van basisscholen hoe zij de Bij hebben geholpen! Bij dit project zijn betrokken: Helicon, Imkerij Stad en Streek, Stadsboerdeij Eyghentijds, De Groene Poort, De Groene Kist en RijkenVermaat.