Door Corona zoeken we ook bij Ondernemend Onderwijs naar andere manieren om met elkaar in contact te blijven.
Wekelijks spreken we elkaar nu via digitale kanalen en krijgen studentmedewerkers individueel, dan wel groepsgewijs begeleiding. Ook houden we elkaar scherp door op iedere werkgroepbijeenkomst een korte persoonlijke briefing te geven over de week van Ondernemend Onderwijs, die we tegenwoordig 'jouw week van Ondernemend Thuis Onderwijs' (OTO) noemen.
En omdat de studentmedewerkers dit soms ook op 'papier' zetten, lees je hieronder hun mooie bijdragen.
In januari 2021 schreven Marjolein en Jorn samen met Jan en Maite een artikel over online onderwijs: De perfecte uitkomst of toch niet?
Soms heb je van die momenten in je leven dat je je bepaalde dingen afvraagt. Waarom is de wereld zoals hij is en wat is mijn aandeel daarin? Of hoe zou voor mij de ideale wereld eruit zien en wat kan ik daarin doen om dat te bereiken? Vandaag is de levensvraag voor mij iets simpeler en minder een ‘ver van mijn bed-show’, maar wel iets wat mij al dagen teistert, namelijk: waar kom ik ’s-ochtends mijn bed voor uit?
Nu ik minder te doen heb sinds de zomervakantie door de coronacrisis, merk ik dat mijn bed steeds chiller begint te liggen en de drang om eruit te komen steeds minder aanwezig is. Vooral als ik online lessen of vergaderingen heb in de ochtend, is het een groot drama. Maar waarom eigenlijk?
Lees meer
Mijn week van Ondernemend Onderwijs ‘sH deze week stond vooral in het teken van diversiteit. Ik volg sinds deze maand de minor Intercultureel werken op de HAN in Nijmegen. Het laat mij nadenken over alles wat te maken heeft met diversiteit, maar ook hoe je dat het beste bespreekbaar kan maken.
Een voorbeeld:
Diversiteit, intercultureel, racisme. Waarschijnlijk denk je nu aan iemand van kleur.
Lees meer
Wat is de grootste les en vaardigheid die je bij OO ‘sH hebt geleerd en hoe is dat gebeurd?
Het eerste wat er in mij opkomt als deze vraag gesteld wordt is: netwerken. De vaardigheid om bewust te zijn van de mensen om je heen, iets bij te dragen aan hun leven en zij die aan de jouwe. Hier komen dingen als sociale vaardigheden, professionaliteit en lef bij kijken en dit is iets wat niet behandeld wordt tijdens veel opleidingen. Ze gaan er vanuit dat je dit van nature al kan maar voor veel mensen is dat niet het geval.
Lees meer
Zon naar regen, regen naar storm, storm naar chaos. De wereld ligt weer overhoop.
In een tijd waarin rust, zoveel mogelijk thuisblijven en stilte de regelmaat voeren ontstaat chaos. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Aan de ene kant ben ik blij dat er nu weer wat ruimte ontstaat om het normale leven weer op te pakken. Cafés en restaurants gaan weer open en ik mag weer met vrienden afspreken.
Aan de andere kant is er veel chaos, onrust en onvrede.
Lees meer
De grootste les die ik geleerd heb in mijn tijd van Ondernemend Onderwijs? Daar vraag je me wat. Ik heb namelijk in mijn tijd bij Ondernemend Onderwijs zoveel geleerd dat het moeilijk wordt om een grootste les daaruit te halen. Maar ik zal het proberen.
Nu ik er zo over nadenk, denk ik dat mijn grootste les de invloed van een team op samenwerking is.
Toen ik begon bij Ondernemend Onderwijs kwam had ik eigenlijk altijd de rol van kartrekker binnen een samenwerking. Ik was, en ben, actief in de samenwerking en zorg ervoor dat mijn taken gedaan worden. Dat draagt eraan bij dat de samenwerking succesvol verloopt, maar ook dat ik me er prettig bij voel.
Lees meer
In de astronomie heb je perfecte focus nodig. Planeten, sterren en andere hemellichamen, soms duizenden lichtjaren ver van ons, vragen allen om een focus tot op de extreme nauwkeurigheid.
Al jarenlang ben ik opzoek naar dat wat mijn vlam langdurig laat branden. Wat ervoor zorgt dat ik in een flow raak en dus niet mijn focus laat stranden.
Lees meer
Colin de Bijl is voor het 2e halfjaar studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs. Hoe zien zijn weken er tijdens de coronacrisis uit? Fontys publiceerde het onderstaande artikel over ondernemen in crisistijd door Colin en Jeroen (oud-OO studentmedewerker).
'Je kent iemand, je kent iemand niet, je kent iemand, je kent iemand niet', zeg ik als ik blaadjes van mijn roos pluk.
Deze week kwam bij Marjolein het besef dat ze over vier weken klaar is met haar stage. Ze merkt dat ze dat moeilijk vindt. Hoe neem je afscheid van een plek waar je een jaar, vier dagen per week intensief bezig geweest bent? Een stage die je raakt, waar je je op je plek voelt en hiermee stopt? Marjolein schreef een mooi stuk, met prachtig gedicht, over haar groeiproces van het afgelopen half jaar.
Lees meer
RIBWielerkoers
Ook de afgelopen week stond bij studentmedewerker Johan weer vaak in het thema van sportief bezig zijn, mét een maatschappelijk doel.
Johan werkt, naast zijn school en stage bij Ondernemend Onderwijs, bij RIBW Brabant, een instelling die mensen met een psychiatrische aandoening ondersteunt in hun herstel. Binnen deze organisatie begeleidt hij jongeren. Doel van de begeleiding is een zo zelfstandig mogelijk leven voor de cliënten.
Lees meer
Terugblik en vooruitblik
'Deze week ben ik gaan tekenen en schrijven. Wat wil ik bereiken? Wat wil ik gedaan hebben als ik ooit met pensioen ga, of als ik ‘van mijn oude dag’ ga genieten, wanneer ik terug kijk op mijn leven als levensveranderaar als sociaal werker?
Lees meer
Leerdoelen en inspiratie
Elke dag, week, minuut van de dag leer ik weer iets bij. Maar vaak gebeurt dit onbewust. Om toch bewust stil te staan bij hetgeen wat ik leer, heb ik leerdoelen opgesteld. Dit om bewust stil te staan bij mijn proces, maar ook om dit proces een nieuwe vorm of richting te kunnen geven.
Lees meer
Weer een nieuwe wereld ontdekken
Woensdag 29 april 2020, 2 over 4: ik sta weer eens in de keuken. Vandaag ga ik iets nieuws proberen. Zelf een kruiden mengsel maken. Ik wil leren mijn gerechten nog meer vanuit de basis op te bouwen. Kant en klare pasta’s en mengsel zitten boordevol zout, suiker en zijn vaak niet van de beste kwaliteit specerijen bovendien zijn ze vaak dief van je eigen portemonnee. Daarom ga ik vandaag eigen Tikka masala en Garam masala maken.
Lees meer
Vrijheid en muziek!
Deze week stond voor mij in het teken van zelfkennis. Ik merk dat ik afgelopen week dieper tot mezelf gekomen ben, maar ook dat ik weer nieuwe handvaten heb gekregen om mijzelf te innoveren. Hier ben ik erg tevreden over, ook omdat ik nu inzie dat ik ondanks de aparte situatie die op het moment mijn leven heet, ik toch progressie maak.
Lees meer
Doorduwen om te groeien!
‘Waar sta je nu en waar ga je naartoe?’, dat is de vraag van deze week aan het team van Ondernemend Onderwijs. Eerlijk gezegd is het lastig om te zeggen waar je staat als je eigenlijk niet eens goed weet welke dag van de week het is omdat elke dag hetzelfde lijkt. Het is lastig om te weten waar je staat als je thuisplek ook je werkplek is. En het is lastig om thuis je werk niet los te kunnen laten en visa versa.
Ik hoor over mensen die ineens fulltime moeten werken terwijl ze ook hun kinderen bezig dienen te houden. Ik hoor over docenten die ineens lesgeven vanuit hun thuisplek, terwijl ze die eigenlijk liever scheiden van hun werk. Ik hoor over studenten die school als uitweg gebruikte voor hun thuissituatie of om hun eenzaamheid tegen te gaan.
Lees meer
Hoe blijf je fit in Coronatijd?
Dinsdag 14 april 2020, drie voor half 2: ik loop nu nog géén 4 maanden hard maar ik heb het gepresteerd! Ik heb 10 kilometer afgelegd en dat mooi binnen een uur. Hoe dan? Ik verbaas mijzelf hierover. Hoe heb ik dit voor elkaar gekregen? Ik heb mij niet verdiept in de materie achter hardlopen of de beste manier van conditie opbouwen. Nee, ik heb ook geen betaalde trainingen gevolgd of honderden euro’s uitgegeven aan zinloos materiaal. Ik heb dit bereikt door elke week 1, 2 of 3 keer te gaan (hard)lopen.
Lees meer
Bewegen en uitdagen!
Studentmedewerker Johan van den Hout is een sportman pur sang. Hij zet zich dan ook juist in deze Coronatijd, waarin gevraagd wordt zoveel mogelijk thuis te blijven, extra in om medestudenten en leerlingen te laten bewegen en daagt ze hierin o.a. uit door filmpjes op Instagram. Dit doet hij veelal samen met Coen, die net als Johan student is op Avans Social Work.
Corona.
Studentmedewerker Marjolein Thelosen werd door het gedwongen thuiszitten geïnspireerd tot poëtische woorden. Daarnaast greep zij de gelegenheid aan om een lang gekoesterde wens eindelijk eens uit te proberen.
Netwerkpartner GrowWizzKid meldt 24 maart 2020 het volgende:
'Ondanks de lastige, verdrietige en soms bizarre situatie waarin we allemaal zitten, zijn er af en toe ook gouden randjes en gelukkig maar! We zijn dan ook supertrots om te vertellen dat ons lesprogramma GrowWizzKid erkenning krijgt van het RIVM Gezond Leven als interventie-programma. Lees hier meer
Je bent wat je (w)eet - onze missie om voedselonderwijs voor heel Nederland beschikbaar te maken, komt zo steeds een stapje dichterbij.
#LEDitGrow #Voedselonderwijs #Gezondleven #Trots #ggd Jong Leren Eten JOGG - gezonde jeugd, gezonde toekomst Gezonde School'
'Ik voel me vereerd. Dank je wel!' riep Lilia Visser toen haar werd verteld dat zij werd genomineerd als Student van het Jaar.
De 4 andere kandidaten zijn inmiddels ook bekend, maar Lilia is voor Ondernemend Onderwijs een goede bekende. Nu is ze tweedejaarsstudent Social Work in Den Bosch, maar zij startte al in haar eerste studiejaar met een vrijwillige stage bij OO 'sH.
Inmiddels is ze helemaal op haar plek bij OO 'sH en als studentmedewerker is ze nauw betrokken bij de (door)ontwikkeling van trainingen voor docenten en leerlingen van het voortgezet onderwijs, met name op het gebied van Netwerken en LHBTI. Daarnaast was zij betrokken bij de organisatie van netwerkbijeenkomsten en draagt zij haar steentje bij tijdens brainstorms over allerlei vraagstukken op maatschappelijk gebied. Kortom, een duizendpoot, die ondernemendheid zeer hoog in het vaandel heeft staan.
Dus voor ons is zij al zeker een Student van het Jaar!
Lees hier het hele artikel in het onafhankelijk magazine Punt van Avans over Lilia
Ondernemend Onderwijs 'sH kwam via de Bedrijvenmarkt voor 3e jaars Pabostudenten in contact met Klaas van Eijkeren, een bezige bij, en o.a. initiatiefnemer van het Educatief Experience Center Eerste Wereldoorlog.
Na onze kennismaking werd duidelijk dat Klaas en OO 'sH veel raakvlakken hebben waarbij we elkaar kunnen versterken of aanvullen. Klaas is o.a. filmmaker/regisseur en communicatie adviseur bij Kei Communicatie en als voormalig docent zeer doordrongen van het belang van samenwerking van onderwijs en arbeidsmarkt. Je zult dus zeker meer over deze nieuwe netwerkpartner gaan horen.
SAVE THE DATE! 16 en 17 november 2019 Open Loopgraafdagen! Meer info volgt...
Op 11 oktober organiseerde de gemeente ’s-Hertogenbosch een ontbijt voor LHBT’ers (Lesbisch, Homo, Biseksueel en Transgender) in Den Bosch ter viering van Nationale Coming-Out dag. Deze dag stond in het teken van ‘uit de kast’ komen en wordt ook gebruikt als een dag om acceptatie en tolerantie voor LHBT’ers te vergroten.
Twee studentmedewerkers van OO 'sH, Stef van der Broek en Lilia Visser, waren door de gemeente op het Stadhuis uitgenodigd om bij dit regenboogontbijt aan te sluiten. Stef is eerder actief geweest binnen COC Noordoost Brabant en Lilia sinds enige tijd Voorlichter seksuele diversiteit en genderidentiteit bij COC Noordoost Brabant.
Lees meer
Een grote stadsbus stond afgelopen donderdag 18 april geparkeerd op de markt in ’s-Hertogenbosch, beplakt met grote letters ‘de mobiele woonkamer’. Omdat OO ‘sH veel samenwerkt met (studenten van) Avans Hogeschool, connecties heeft met Droomstad Den Bosch en met Broed in een denktank zit, werd dit initiatief ons onder de aandacht gebracht.
Twee studenten van Avans en Broed proberen met deze stadsbus hun droom waar te maken. Zij geloven in deze ‘mobiele woonkamer’ die iedere keer in een andere buurt terug komt, een ontmoetingsplek in de wijk, voor iedereen!
En jij kunt meestemmen om dit initiatief te realiseren.
Lees meer
De academie voor Sociale Studies in Den Bosch heeft een online magazine ontwikkeld. Zij bieden u met dit magazine een overzicht van de mogelijkheden om studenten Social Work te betrekken bij uw organisatie.
Dit kan uiteen lopen van het inzetten van studenten voor bijvoorbeeld 1 dag tot een jaarstage. Of u wilt graag deel uit maken van onze leergemeenschappen of een lezing komen geven in de Academieweek; er zijn talloze mogelijkheden!
Wij wensen u veel leesplezier en mocht u vragen hebben, schroom dan niet om contact op te nemen met het praktijkbureau.
DEN BOSCH - Bij de sociale onderneming in oprichting Bonafideel, gevestigd in een voormalige kringloopwinkel in de Bossche wijk Orthen, staat zaterdag 1 december een grote Feestdagenverkoop op stapel.
Gelezen in het Brabants Dagblad, 26 november 2018
Het gebouw van Bonafideel © Annemiek Steenbekkers/BD
DEN BOSCH - In een voormalige kringloopwinkel in Orthen wordt door een bijzondere combi van studenten en professionals gewerkt aan een nieuwe sociale onderneming en ontmoetingsplaats: Bonafideel.
Door: Annemiek Steenbekkers. © Marc Bolsius
Gelezen in het Brabants Dagblad, 6 november 2018
Fontys gaat leraren in spe extra muziekonderwijs bieden zodat ze straks, als ze zélf voor de klas staan, ook makkelijker muziek durven maken. Een subsidie van ruim drie ton jaagt de boel aan.
,,Het vraagt tijd om muziek te kunnen en durven maken in de klas'', stelt Suzanne Kratsborn, muziekdocent op de Fontys pabo, met vestigingen in onder meer Den Bosch, Tilburg en Veghel. En die tijd wordt volgens haar gecreëerd dankzij een subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie. ,,Hierdoor krijgen onze studenten volop mogelijkheden om daaraan te werken
Lees hier het hele artikel in het Brabants Dagblad op 12-10-2018
Gelezen in het Brabants Dagblad op 21-2-2018
Wolkenpotjes? Weerhelmen? Wat zijn dát nou weer? Gezien op het Bossche kindcentrum 't Schrijverke.
Al dansend stoppen Julia, Nina, Roos, Anne en Julie bolletjes in mandjes. "De bolletjes zijn het slechte weer", legt Julia later uit. "Alle bolletjes met lampjes zorgen dat de zon weer schijnt. Ja, het was spannend - de burgemeester was erbij, hè." Jack Mikkers dus, die deze dinsdagmiddag de pop-upexpositie Klimaat scheppen van kindcentrum 't Schrijverke in Den Bosch komt openen.
Lees meer
Het weekend van 11 november 2017 openden door heel Nederland talloze bedrijven hun deuren. Dat gebeurt wel vaker, maar dit keer waren de kijkers van het programma Klokhuis uitgenodigd. Kinderen van ongeveer 8 t/m 12 jaar, die op deze manier een 'flinke snuif ondernemerslust' konden komen opdoen.
'Heel bijzonder', volgens Daniëlle de Jong van Jong Ondernemen, die in samenwerking met de NTR de serie Klokhuis Onderneemt maakte. „Onze programma’s beginnen al in groep 5/6.”
'Toen ik 10 jaar geleden aan de Pabo in Den Bosch begon, zaten er bijna geen jongens.' aldus Michel van Ingen, docent en contactpersoon in het netwerk Ondernemend Onderwijs vandaag in het Brabants Dagblad.
Het gebrek aan meesters is al jaren een landelijk thema. Fontys is projectleider van Veel meer meester! Een landelijk initiatief dat meer mannelijke studenten naar de Pabo moet trekken.
Hieronder het hele artikel:
Lees meer
Op 11 oktober a.s. tussen 16.00 uur en 18.00 uur zullen ouders (Expeditie Basisschool) & onderwijs (Margje Bielars – directeur Basisschool De Masten Rosmalen) je meenemen in de uitdaging van afstemmen en samenwerken tussen ouders & onderwijs. Een middag vol casuïstiek en handvatten om de samenwerking vanuit meerdere invalshoeken te bekijken.
Inschrijfformulier voor 11 oktober
De Koningstheateracademie werkt aan een grote productie, de voorstelling 'Club Cabaret', die aankomende Boulevard maar liefst 20 keer zal worden gespeeld.
Heb jij altijd al eens op de planken willen kruipen met je eigen verhaal? Tussen 4 en 13 augustus bieden wij jou graag die kans!
Neem deel aan 'Praat van de straat!' en schitter op het podium tijdens Theaterfestival Boulevard! Speel je eigen materiaal in de voorstelling Club Cabaret naast cabarethelden als Pieter Derks, Patrick Nederkoorn en Katinka Polderman!
Tussen 31 juli en 3 augustus krijg je persoonlijke professionele begeleiding van ons team aan cabaretcoaches om te sleutelen aan jouw materiaal zodat jouw performance staat als een huis!
Meedoen is gratis dus meld je aan via clubcabaret@koningstheateracademie.nl.
Tot dan!
Lees meer
Hoe reageert directrice Nicole van Mook op 'spinners', de nieuwste rage onder de leerlingen?
In plaats van het direct te verbieden dacht zij meteen: 'wat kunnen we hiermee?' En vond een prachtige oplossing, ook voor kinderen met een concentratiestoornis. Daarnaast ging zij met 3 kinderen van gr. 7 de uitdaging aan om spinners op de hele school in het lesprogramma in te zetten.
En dat lukte bijzonder goed.
Lees hier in het artikel uit het B.D. hoe zij dit aanpakten.
Mensen ontmoeten met frisse ideeën over innovatie in het onderwijs. Welke projecten zijn er en welke kansen zijn er in de toekomst? Het Bossche Onderwijs InnovatieLab is een bijeenkomst voor iedereen die voor innovatie in het onderwijs wil zorgen, van basisschool tot bedrijfsleven.
Onderwijsinstellingen, onderwijspartners, gemeenteraadsleden en andere belangstellingen gaan met elkaar hierover in gesprek op 12 april a.s. van 19.30-22.00u
Lees hier het hele artikel uit de Bossche Omroep van 26-3-2017
ICT-Community is een netwerk voor ICT-bedrijven, Onderwijs en Gemeente. Hun jaarevent heeft als thema: De Slimme stad. Een ICT-Challenge voor studenten is hier een onderdeel van. Studenten worden uitgedaagd slimme oplossingen te bedenken voor drie uitdagingen (lees: echte problemen) in de stad Den Bosch.
Wat een prachtig voorbeeld van ondernemend onderwijs! Inzet van talent voor prettig woon- en werkklimaat in de stad.
Lees hier het hele artikel uit de Bossche Omroep van 19-3-2017
Onderzoeker Lauk Woltring meent in het artikel in het Brabants Dagblad van 18 maart 2017 dat er meer Meesters in het (basis)onderwijs nodig zijn om jongens zich beter te laten ontwikkelen.
Jongens leren anders dan meisjes. Meer experimenterend.
Lees hier het hele artikel uit het B.D.
Wat doet directeur Pieter van der Meulen als hij 1 dag burgemeester van 's-Hertogenbosch is?
Hetzelfde als Ondernemend Onderwijs! Bewoners, ondernemers en studenten uitnodigen om ideeën te verzamelen om bijvoorbeeld verduurzaming van de stad te versnellen. Hij doet dit dan op het stadhuis. Wij doen dit op onze HUBs (ontmoetingsplaatsen).
2050 klinkt nog zo ver weg! Maar tegen die tijd wil de Gemeente Den Bosch een volledig klimaatneutrale stad te zijn.
De Gemeente heeft veel ideeën, maar ook doelen vastgesteld voor de komende jaren. Om dit te realiseren rekent men op samenwerking met bedrijven en inwoners.
Lees hier het hele artikel uit het Brabants Dagblad van 25-1-2017
Voormalig directeur van het KW1C, Koen Free, schetst in zijn boek een zoektocht naar gedroomd onderwijs. Hij maakt zich zorgen over het huidige onderwijs in Nederland. Snel veranderende tijd vraagt om creatieve probleemoplossers.
Dat dit aansluit bij de doelstellingen van Ondernemend Onderwijs moge duidelijk zijn.
Lees hier het hele artikel uit het Brabants Dagblad van 21-12-2016
Kinderen en jongeren ontwikkelen hun talenten
De gemeente, kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Zo krijgen zij de vaardigheden die in de 21e eeuw nodig zijn.
In de Bossche Educatieve Agenda (BEA) staat hoe we dit aanpakken en welke activiteiten we hiervoor organiseren.
Het Doeboek voor Groene Woudlopers, een uitgave van Streekhuis Het Groene Woud, is een handig hulpmiddel om kinderen op een leuke en speelse manier kennis bij te brengen over de natuur. Dat dachten ook Diede Klanderman en Kaylee Bouleij, derdejaarsstudenten van de opleiding Pabo aan de Fontys Hogeschool in ’s-Hertogenbosch. Zij lopen stage op basisschool de Angelaschool in Boxtel en gebruiken het Doeboek voor Groene Woudlopers in hun programma voor natuuronderwijs. Om thuis ook aan de slag te gaan met het boek, gaven zij alle kinderen een Doeboek cadeau.
Dit najaar start de tweede editie van Art United van Studi073. Jongeren in de stad krijgen de kans om hun creatieve talent te ontdekken, te laten groeien en ook te laten zien.
Bosschenaren tussen de 11 en 20 jaar met een passie voor o.a. muziek, dans, theater, kunst en fotografie kunnen hiermee vanaf 27 november aan de slag. De deelnemers worden gecoacht door professionals en krijgen daarnaast begeleiding van gemotiveerde jonge kunstenaars en leeftijdsgenoten om uiteindelijk hun talent op het podium of hun kunstwerk in een expo te presenteren tijdens de Art United Festivaldag op 12 februari 2017.
Kinderen inspireren bedrijfsleven en politiek met creatieve oplossingen voor energiebesparing (Nieuws, klimaat/energie, NGO)
Afgelopen weekend vond de vierde editie van Kids Climate Conference plaats. Het initiatief van Center Parcs en het Wereld Natuur Fonds is uitgegroeid tot het grootste duurzaamheidsevenement voor kinderen in Nederland en België met als doel om creatieve oplossingen aan te dragen aan het parlement en bedrijfsleven voor een duurzamere leefomgeving.
Bossche Omroep, 11-9-2013
De Middelbare Horeca opleiding van het KWIC werd door het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) uitgeroepen tot belangrijkste innovatie van de laatste 12 jaar.
Een vrijwillige bijdrage leveren aan een mooiere, socialere, sportievere en creatievere stad door je eigen kracht te gebruiken.Dat doen de Citytrainers van 's-Hertogenbosch.
Vandaag wordt het rapport 'De Staat van de Leraar 2016', tijdens het congres van de Inspectie ‘Staat van het Onderwijs’, aan de bewindslieden van OCW overhandigd. De Staat van de Leraar 2016 is opgesteld door vijf leraren: Andrea Brouwer (PO), Rijan van Geene (SO), Coby de Vries (PO), Loreen Filemon (MBO) en René Kneyber (VO), die daartoe werden gefaciliteerd door de Onderwijscoöperatie. Naar aanleiding van een enquête die is ingevuld door 754 collega’s en een literatuurstudie, komen deze leraren tot de conclusie dat het slecht gesteld is met de professionalisering van leraren: leraren zijn zeer leerbereid, ondernemen ook veel activiteiten, maar doen dit vooral in hun eigen tijd.
Lees meer
Bijna 600 studenten van verschillende opleidingen van het Koning Willem 1 College gaan van 17 t/m 19 mei hun talenten laten zien in uitdagende projecten in de maatschappij. Heeft u hulp nodig en wilt u een project indienen? Kijk dan vóór 12 april 2016 op www.kw1c.nl/community-week
Je leer het meest als je doet wat je leuk vindt:
Vanaf 7 maart gaat Na-School.nl ook van start in Den Bosch. In de wijk De Groote Wielen in Rosmalen met leuke en leerzame naschoolse activiteiten waarmee alle kinderen tot en met 12 jaar hun talenten ontwikkelen terwijl ze spelen.
www.na-school.nl
's Hertogenbosch Ondernemend Onderwijs viert op 20 januari 2016 haar tweejarig bestaan. Wat hebben leerlingen en studenten, onderwijs en organisaties gemerkt van Ondernemend Onderwijs? Wat heeft het voor hen opgeleverd? Dagvoorzitter Anne-Mieke Eggenkamp, gastsprekers uit overheid, bedrijfsleven en onderwijs. Kunnen we samen de brug maken naar de landelijke inzet voor talentontwikkeling? Reserveer woensdag 20 januari 2016, aanvang 15.00 tot 18.00 uur, Helicon VMBO Den Bosch, Hervensebaan 7.....
Ondernemend Onderwijs, Bosch Beweegt en Stichting Flik-Flak organiseren gezamenlijk een netwerkbijeenkomst op 20 oktober 2015. Op deze dag presenteren wij, op inspirerende wijze, de vier grote ondernemende samenwerkingsprojecten in de opmaat naar de finale op 20 januari 2016. Deze projecten staan alle vier breed open voor uw inbreng. Denk mee, help mee, vul aan en doe mee en kom op 20 oktober naar de netwerkbijeenkomst bij Flik-Flak.
Lees meer
In het kader van het internationale VSV1-project ‘2young2fail’, waar de gemeente ’s-Hertogenbosch en het Rodenborch-College in participeren, wordt er op woensdag 30 september 2015 een boeiende VSV-conferentie georganiseerd in Rosmalen. VSV (Voortijdigschoolverlaten) is een actueel thema, ook in de internationale context. Verschillende sprekers en workshops zullen de revue passeren. De conferentie is in het ochtenddeel Engelstalig vanwege de internationale gasten. Programma
Op dinsdag 15 september zijn wij met Ondernemend Onderwijs te gast bij SPARK-campus. Samen met SPARK starten wij het nieuwe schooljaar met innovatie, inspiratie, uitdagen en verbinden......
Meld je aan!
Lees meer
Woensdag 9 september 2015 openen burgemeester Rombouts van Den Bosch en Ad s-Gravesande van de Stichting Jheronimus Bosch 500 de stadssmederij. Aanleiding is het kunstwerk 'BoschBeest' dat door de inwoners van Den Bosch zal worden gesmeed. De stadssmederij van Stichting Opis biedt ondersteuning aan bijvoorbeeld voortijdige schoolverlaters, re-intergratie na detentie, of GGZ-patiënten en moeilijk opvoedbare jongeren. 'sHertogenbosch Ondernemend Onderwijs moedigt dit van harte aan en zal ook aanwezig zijn bij de opening!
U bent van harte uitgenodigd voor de bijeenkomst op dinsdag 30 juni 2015 in Van Maerlant Den Bosch. Onze gast is Anne Mieke Eggenkamp. Zij neemt ons mee in haar beeld hoe ondernemende kwaliteiten een onderwijssysteem kunnen hervormen. Tijdens deze bijeenkomst is er veel ruimte voor ontmoetingen tussen ondernemers, overheid en onderwijs.
Aanvang 16.00 uur tot 18.00 uur in het Auditorium van School van de Toekomst bij het Koning Willem 1 College Vlijmenseweg 2 in Den Bosch.
Lees meer
De Vereniging Natuurmonumenten ondersteunt het initiatief om Natuurgebied de Empelse Waard beschikbaar te stellen als praktijkleerbedrijf voor HAS Hogeschool. Het gebied, dat onderdeel is van natuurterrein de Maasuiterwaarden in Den Bosch, wordt onder andere ingezet voor onderzoek naar stad- en landrelaties en nieuwe verdienmodellen.
Lees meer
De subsidie-aanvraag van Helicon VMBO Den Bosch en Bureau Babel voor het cultuureducatieproject 'Bosch was here' is gehonoreerd. De toekenning komt van het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Met de brede maatschappelijke discussie Onderwijs #2032 heeft staatssecretaris Sander Dekker gekozen voor een bijzondere aanpak om te komen tot een hernieuwd en toekomstgericht onderwijscurriculum voor het funderend onderwijs. Het is een uitgelezen moment om ondernemerschapsonderwijs en ondernemend leren onder de aandacht te brengen. En voor professionals op dit gebied om invloed uit te oefenen op de komende vernieuwingen.
Lees meer
Op woensdag 8 april maakte de Europese Commissie bekend dat gemeente ’s-Hertogenbosch meedingt naar de eervolle titel van Europese Groene Hoofdstad van het jaar 2017. Een zogenaamde European Green Capital is een rolmodel voor andere Europese steden. De titel geeft een positieve impuls aan de verdere duurzame stedelijke ontwikkeling van ’s-Hertogenbosch en de vele initiatieven in stad die daaraan bijdragen.
Lees meer
Deze bijeenkomst bestaat uit twee delen: Samen Ondernemend Ontwerpen en presentatie Na-school.nl. Op deze werkbijeenkomst gaan we met u en uw team aan de slag om een deel van het curriculum, een les of project van uw keuze te veranderen in een ondernemend project. Breng daarom zeker uw geinteresseerde collega’s mee. U kunt er dan samen met hen mee aan de slag.
Lees meer
Tijdens de centrale bijeenkomst van 3 maart geeft Sander van Roy een presentatie over kansen en wensen voor het onderwijs. Na de pauze volgt dan een discussie over dit onderwerp.
Lees meer
's-Hertogenbosch Ondernemend Onderwijs is een jaar onderweg. En dat gaan we vieren op woensdag 21 januari 2015!
Tijdens de bijeenkomst worden alle huidige projecten en de plannen voor 2015 gepresenteerd. Vertegenwoordigers van provincie, gemeenten, betrokken bedrijven/organisaties, leerlingen, studenten, schoolleiding en schoolbesturen worden hiervoor van harte uitgenodigd.
Wij vragen u zich aan te melden via: post@ondernemendonderwijs.nl
Tot ziens bij Helicon MBO Den Bosch, Vlijmenseweg 1 in Den Bosch, aanvang 14.30 uur.