Samenwerking en integratie Onderwijs-Arbeidsmarkt ontstaat niet vanzelf, integendeel. Het samengaan van deze twee culturen is weerbarstig. Uit good-practices en eerdere projecten blijkt welke stimulerende en welke belemmerende factoren hierin een rol spelen.
Een fysieke plek, een uitnodigende en stimulerende omgeving, laagdrempelige toegang, aanwezigheid van partners en ‘samen doen’, blijken doorslaggevende argumenten om te kunnen komen tot co-creatie, tot een succesvolle samenwerking. Hier wordt ‘Ruimte voor ondernemendheid’ gecreëerd, kunnen deelnemers 21th century skills ontwikkelen en groeien zo uit tot krachtige burgers in onze samenleving.
Lees meer
Na een voorbereidende brainstorm op 28 september, vond op 13 oktober 2017 een werkbijeenkomst tussen van Neynsel en OO plaats, met als vraag: hoe stimuleren we ontmoeten tussen de bewoners onderling en de wijk?
Vragen over doelgroep, behoefte, buiten- en binnen verbinden, kwaliteit van leven, interesses onderzoeken, mobiliteit, onderzoek enz. enz. werden onder de loep genomen.
Aan de hand daarvan werden 3 onderzoeksvragen geformuleerd waarmee het team aan de slag gaat. De uitkomsten hiervan worden op 3 november 2017 gepresenteerd.
Al geruime tijd werkt Karin de Louw zeer voortvarend aan de totstandkoming van een reisapp KidSee, startend met een versie over ’s-Hertogenbosch.
Met deze KidSee reisapp ontdekken en waarderen kinderen door hun ogen de stad ’s-Hertogenbosch. Alles vanuit hun natuurlijke verwondering voor de wereld om hen heen, gekoppeld aan de kerndoelen van het onderwijs. In de app staan de vragen centraal die kinderen hebben over ’s-Hertogenbosch en omgeving, vragen over historie, cultuur, natuur of anderszins krijgen allemaal een plek. Kinderen nemen de rol aan van citizen scientist door zelf vragen te stellen in de app, vragen van anderen te beantwoorden en/of opdrachten voor andere kinderen te maken of zelf uit te voeren.
Op de HUB Pabo van Ondernemend Onderwijs onderzocht Karin, samen met een groep jonge ondernemers, studenten, leerkrachten en het team OO, op 6 oktober 2017, gebruik makend van de Ontwerpcirkel, haar kansen en mogelijke vervolgstappen.
Lees meer
Op een HUB Ondernemend Onderwijs zijn op vaste tijden studentmedewerkers en meestal een lid van het Programmateam OO aanwezig. De HUB is een ontmoetingsplaats voor ieder die ideeen of vragen heeft over innovatie voor onderwijs of bedrijfsleven en deze graag wil toetsen of ondersteuning zoekt om het plan verder uit te werken of te realiseren. Wij brainstormen hier samen over en zetten het plan of de vraag door in het netwerk van OO en proberen zo verbindingen te maken en de mogelijkheden te verbreden.
Een studentmedewerker die de laatste maanden vaak op de HUB Muzerije werkte vertelt:
'Wat doen wij nou eigenlijk op zo'n HUB? Wij, studenten van de Koningstheateracademie, zitten op de Muzerije HUB. Daar zijn wij 1 keer in de week fysiek aanwezig en kunt u ons het hemd van het lijf vragen.
Met wat voor vragen kunt u zoal bij ons terecht?
Lees meer
Op 11-1-2017 presenteerden 3e jaars studenten van Pabo Den Bosch (Fontys Hogeschool Kind en Educatie) hun ondernemende ervaringen bij de diverse externe instanties. Lees hier meer
Onderdeel van deze middag was een brainstormsessie over Ondernemend Onderwijs Hubs. Het Programmateam OO wisselde met aanwezigen vanuit onderwijs, gemeente en bedrijven van gedachten over de oprichting en invulling van de eerste 3 Hubs OO in Den Bosch.