Play Equal is een project vanuit de gemeente ’s-Hertogenbosch. De Europese partners hierin zijn Oostenrijk en Duitsland. Lokale partners zijn de Bossche Vakschool en het Koning Willem 1 College.
Het doel van dit project is het creëren van gelijke kansen en sociale inclusie voor jongeren van 12 tot en met 19 jaar die minder kansen hebben. In dit project worden nieuwe onderwijsprocessen, trainingen voor professionals, jongeren en ouderen ontwikkeld en alle initiatieven zullen uiteindelijk leiden tot hernieuwde beleidsontwikkeling voor deze doelgroep.
Ondernemend Onderwijs treedt vanuit de buitenkring op als extern adviseur en ondersteuning voor- en vanuit het werkveld. De binnenkring wordt gevormd door Bossche partners met bijzondere programma’s:
Er zijn 6 Intellectual Outputs opgenomen in PE19:
De bijdrage van Ondernemend Onderwijs ‘sH is:
Gericht op IO4: een aanpak (blueprint) ontwikkelen waarin formele en non-formele manieren van leren in een doorlopende leerlijn worden gecombineerd, is de opdracht waar we op verschillende manieren samen aan werken:
Hiervoor zijn tot nu toe de volgende initiatieven ontwikkeld:
Op 17 juni 2021 zal er een Harvest Sessie plaatsvinden. Bekijk hier de uitnodiging.
Gericht op IO5: het organiseren van een Hackathon – een innovatieve manier om nieuwe oplossingen boven tafel te halen.
verkennen en onderzoeken hoe je een Hackathon optuigt en wat daarvoor allemaal nodig is.
Digitaal samenwerken aan Play Equal
Sinds de uitbraak van het Coronavirus vinden alle werkzaamheden t.b.v. Play Equal digitaal plaats.
Het team van OO heeft hier op innovatieve wijze op ingespeeld door alle onderzochte en bestudeerde inhoud om te zetten in een (digitaal) handboek met bijbehorende mini-colleges. We maken hier met de werkgroep Play Equal een leerzaam Train de Trainer programma van!
De Werkgroep Play Equal is door OO in het leven geroepen om de samenwerking en begeleiding van het project goed vorm te kunnen geven. De groep bestaat uit de deelnemers van de binnenkring en van de buitenkring. Daarnaast participeren studenten van Avans Social Studies en studentmedewerkers van Ondernemend Onderwijs ‘sH in deze werkgroep. Wekelijks vinden digitale Team-bijeenkomsten plaats, waarin de ervaringen en werkzaamheden van de voorbije week worden besproken, gastsprekers specifieke thema’s belichten en afspraken en taakverdeling voor de komende week worden gemaakt.
Groter leren denken als tool voor het ontwikkelen en bevorderen van sociale vaardigheden:
Als eerste is door de opgerichte werkgroep Play Equal de training Groter leren denken ontwikkeld. Studies van Peter van Kessel op dit terrein hebben hiervoor als leidraad gediend. Gezocht is naar het creëren van een zo groot mogelijke impact en het betrekken en inzetten van een grote groep studenten en docenten/trainers. Hieruit is de opzet van een Train de Trainer programma ontstaan.
Play Equal stimuleert talentontwikkeling voor docenten, studenten en leerlingen!
Ondernemend Onderwijs ‘sH, Den Bosch, juni 2021