Het dagelijks leven in een middeleeuwse stad

 

Pabo studenten ontwerpen innovatieve lessen in samenwerking met externe instanties (bedrijven, organisaties)

Rowbin Klerkx en Externe instantie: Erfgoed ‘s-Hertogenbosch afdeling BAM

'Het dagelijks leven in een middeleeuwse stad'

 

Projectbeschrijving : ‘Geschiedenis naar de onderbouw’. Groep 3/4  op het KC de Troubadour is terug de geschiedenis in genomen door ‘Gravin Jacoba’, een betekenisvol karakter dat is ontstaan door middel van verhalend ontwerpen.

 

Lees meer

De leerlingen zijn meegenomen in het verhaal over het dagelijks leven in een middeleeuwse stad nadat we een bezoek hebben gekregen van  ‘Gravin Jacoba’ die plotseling wakker werd in onze tijd. De leerlingen hebben haar geholpen om te kunnen wennen aan onze tijd door een brief te schrijven over het dagelijks leven in 2017. Als antwoord hierop ontvingen de kinderen een videobericht met daarin de verwijzing naar het volgende probleem. Op een rekenkundige manier hebben de leerlingen dit probleem opgelost.

Door middel van een hoorspel hebben de leerlingen zich voor een laatste keer kunnen verplaatsen in de burgers die leefden in een middeleeuwse stad.

Om de leerlingen het historisch tijdsbesef te laten ontwikkelen heb ik in samenwerking met BAM, dat onderdeel is van Erfgoed ‘s-Hertogenbosch in het Groot Tuighuis een betekenisvolle ochtend opgezet. De leerlingen mochten zich verkleden voor een green screen, middeleeuwse spelletjes doen en een kijkje nemen in het archeologisch lab om zelf te ontdekken hoe je oude voorwerpen kan restaureren.

 

Ontwerpprincipes : Constructivisme, verhalend ontwerpen en teacher-in-role hebben mijn project betekenisvol gemaakt. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik de kinderen graag wilde laten samenwerken in een betekenisvolle context. Verhalend ontwerpen vond ik daarom erg geschikt voor mijn leeftijdsgroep. Teacher-in-role heeft ervoor gezorgt dat de kinderen extra betrokken raakte in het verhaal waarin ik de leerlingen mee nam.

 

Projectresultaten: Wat de leerlingen met dit project hebben bereikt is dat zij weten hoe de tijdbalk werkt, een beeld hebben van het dagelijks leven in een middeleeuwse stad en dat ze steeds beter samen kunnen werken en overleggen. In een volgend project moet er meer aandacht besteed worden aan het begrip ‘erfgoed’.

 

Mijn leidende rol in dit project was dat ik de kinderen tijdens het samenwerken begeleide, contact heb gelegd met de ouders en een programma heb opgesteld met de externe instantie.

Deelnemende partijen

  • KC de Troubadour
  • Erfgoed 's-Hertogenbosch