Leerlingen gaan aan de slag met onderdelen en voorwerpen uit de natuur in en buiten de klas. Kernbegrippen die centraal stonden waren innovatie en continuïteit en deze hebben hier dan ook een mooi plekje in gekregen.
Het is een complete handleiding voor het thema dat in de onderbouw op scholen in de omgeving van ’s-Hertogenbosch uitgevoerd zou kunnen worden. In de handleiding staan startactiviteiten, een boswandeling en de verwerkingsopdrachten beschreven inclusief bijlagen en leerdoelen.
Kinderen zijn aan de slag gegaan met nieuwe lesideeën zoals een hoorspel, proefjes en beeld beschouwen en hebben tijdens de boswandeling digitale camera’s gebruikt en deze foto’s vanuit verschillende perspectieven weer ingezet tijdens de verwerkingsopdrachten in de klas.
Ontwerpprincipes die binnen deze handleiding aan bod komen zijn ontwikkelingsgericht onderwijs, constructivisme, de cirkel van brede bedoelingen, de culturele ladekast, het 7 stappenplan van onderzoekend leren, de 4 creatieve fasen van kunstzinnige oriëntatie en het TPACK model.