In de lessen zijn er verschillende vakken aan bod gekomen: geschiedenis (historisch besef), rekenen (handelingsmodel, hoofdfasen leerlijnen), taal (Viertakt) en drama (creatieve fasen). Daarnaast hebben de leerlingen een excursie gemaakt naar de boerderij. Dit was onze externe instantie: Klasseboeren. Hier hebben ze ijs mogen maken en hebben ze materialen kunnen zien die vroeger op de boerderij gebruikt werden.
Voordat de leerlingen naar de boerderij zijn gegaan, hebben ze een filmpje gezien waarbij beelden werden getoond van de stallen. Aangezien bezoekers hier niet mogen komen in verband met hygiëne, hebben wij een film gemaakt van boerin Daphne en juffrouw Pien. Wij vertellen hoe het ‘achter de schermen` eraan toe gaat, waardoor kinderen toch een idee krijgen hoe het op een boerderij allemaal werkt.
De output van de kinderen is een zelfgemaakt onderzoekjournaal. Om dit journaal tot stand te brengen, hebben de kinderen verschillende rollen op zich genomen. Er wordt voornamelijk besproken wat de leerlingen hebben geleerd in de afgelopen weken.
Het project ‘nuttige dieren` was een groot succes. Het onderzoekend leren was nog erg moeilijk voor de leerlingen, maar desondanks hebben ze er zeer gemotiveerd aan gewerkt door het feit dat het vernieuwend voor ze was.
De leerlingen geven bovendien aan veel geleerd te hebben van de input in de lessen. Het onderzoekjournaal was een erg leuk en leerzaam middel om stof over te brengen. Dit zorgde namelijk voor enorme betrokkenheid. Verder was het uitstapje naar de boerderij erg geslaagd. De leerlingen genoten en hebben daar veel nieuwe dingen geleerd. De ervaring is hen erg bijgebleven.
Het zelfgemaakte onderzoekjournaal was ook een eindproduct waar de leerlingen erg trots op waren. Hierin lieten ze zien dat ze ook veel hadden opgestoken in de afgelopen lessen.