Ondernemende Reisadviseurs

 

Ondernemende Reisadviseurs KC De Haren

In de groepen 8 van KC De Haren zijn de juffen enthousiast over hun nieuwste ‘Ondernemend Onderwijs’ project. Ze hebben een traditionele les topografie veranderd in een ondernemende les, waarin de topografie een integraal onderdeel vormt van de belevingswereld van de kinderen. Wij ontvingen een bericht van juf Ivvy:

Lees meer

We zijn enthousiast gestart met ons eerste Ondernemend Onderwijs topo-project "Reisbureau De Haren". De kinderen worden allemaal reisadviseur en gaan een ideale reis/vakantie samenstellen voor een meneer of juf.

Om het project te introduceren heb ik een kort filmpje gemaakt; de kinderen waren meteen enthousiast.

Vervolgens hebben we een paar kennislessen over werelddelen/landen gegeven.

De kinderen hebben een blinde wereldkaart gekregen en moesten, na elk filmpje over een werelddeel, zelf 5 landen opzoeken in de atlas en op hun wereldkaart zetten.

Ook kwam er een reisadviseur in de klas om over zijn beroep te vertellen en tips te geven en mochten de kinderen vragen stellen.

Per tweetal kozen leerlingen een juf of meneer en maakten vragen voor een interview (bijv. Wil je naar een warm of koud land? Actief of relaxen? Hoe lang? Waar wil je overnachten? etc.)Na het interview konden ze met de antwoorden op de vragen aan de computer starten met het samenstellen van een passende vakantie voor hun juf/meneer. Daar werken we de komende weken nog aan.

De motivatie is enorm!

Kinderen hebben het gevoel dat ze met iets "echts" bezig zijn (net als Green Capital) en lopen af en toe even bij de juf/meneer binnen om nog een extra vraag te stellen. Ook heb ik nog nooit zoveel kinderen uit zichzelf naar de wereldkaart zien lopen om een land/werelddeel te zoeken....!

 

Groetjes Ivvy

Deelnemende partijen