Een van de enthousiaste studenten van de leergemeenschap Intercultureel Talent schreef een leuk stuk over hun eerste ervaringen bij de ISK. Ondernemend Onderwijs en PowerUp073 werken samen met Avans in deze leergemeenschap.
Wij, 7 studenten Social Work van Avans Hogeschool ’s-Hertogenbosch, hebben als doel om de leerlingen van de ISK te ondersteunen bij het integreren in de Nederlandse samenleving en om de taalbarrière te minimaliseren. Dit doen wij door het luisteren naar de wensen en behoeften van de leerlingen, om vervolgens de komende maanden activiteiten te organiseren en uit te voeren samen met hen. Als sociaal werker werk je namelijk gelijkwaardig samen.
Lees meer
In deze prachtige korte video krijg je een heel mooi beeld van het succesvolle concept 'Leergemeenschappen' bij Avans Social Work!
Hoe geef je een goede digitale les? Laat je inspireren met deze Avans Blended Learning Canvas!
In september 2020 wordt het nieuwe LGS Magazine uitgegeven. Een mooi magazine voor en door Leergemeenschappen Social Work Den Bosch.
In dit magazine wordt de enorme diversiteit aan activiteiten van eerste en tweede jaars studenten in samenwerking met docenten en professionals uitgelicht.
Door: Femke Gijsbers, docent aan Avans Hogeschool, opleiding Social Work
Zoals je misschien al eerder hier op de website las, zijn we sinds 2 jaar vanuit de Avans opleiding Social Work in de praktijk aan het ondernemen en leren, in leergemeenschappen. Vanuit maar liefst 44 van deze leergemeenschappen werken 1e en 2e jaars hbo-studenten samen met docenten en professionals in 's-Hertogenbosch & de regio aan maatschappelijke vraagstukken en hun eigen ontwikkeling.
Ondernemend Onderwijs ‘sH was afgelopen jaar actief betrokken bij 2 leergemeenschappen (Intercultureel Talent/ISK en bij Bonafideel) en op afstand bij een aantal anderen om mee te denken over hoe je dat nu doet, leren op locatie en zonder al te veel dwingende kaders. Vanuit OO 'sH waren Anna Freitag en Margo van den Oord betrokken en vanuit de gemeente 's-Hertogenbosch schoof Mariève Craste aan. Graag wil ik jullie een korte update geven over wat wij binnen een van deze leergemeenschappen, de lgs Intercultureel Talent, allemaal gedaan en geleerd hebben.
En wat hebben we geleerd! De grootse lessen liggen volgens mij op het gebied van professionele houding & communicatie, een belangrijk onderdeel in de basisjaren van het hbo. De studenten (en ik ook) zijn allemaal meters wijzer en zelfstandiger dan bij de start in september 2018.
Lees meer
Ondernemend Onderwijs 'sH is o.a. nauw betrokken bij de leergemeenschappen ISK van Avans Social Work. Hbo-studenten in deze leergemeenschap werken samen met jonge nieuwkomers in Den Bosch aan hun integratie. Deze jongeren tussen 12 en 18 jaar spreken of schrijven nog geen Nederlands en zijn nog niet bekend zijn met de Nederlandse cultuur en gewoontes.
Van de studenten uit deze leergemeenschap ontvingen wij twee prachtige Sociale Kaarten, speciaal ontworpen voor professionals die met de nieuwkomers (willen) werken én voor de jongeren zelf. Deze kaarten zijn ontworpen om elkaar gemakkelijker te vinden. Hieronder vind je beide kaarten.
Studenten van de Leergemeenschap 'Intercultureel Talent' van Avans Hogeschool Social Work organiseerden voor de leerlingen van de Internationale Schakel Klas een middag vol workshops om hen te laten kennismaken met allerlei zaken, zoals sporten, cultuur, leeftijdsgenoten, de omgeving en ook vooral de Nederlandse taal.
Een groot aantal vrijwilligers, studenten, sportinstructeurs, organisaties en ook het team van OO 'sH werkten hieraan met plezier mee.
Lees hier het verslag van Marjolein Thelosen, student Avans Social Work én studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs 'sH.
De academie voor Sociale Studies in Den Bosch heeft een online magazine ontwikkeld. Zij bieden u met dit magazine een overzicht van de mogelijkheden om studenten Social Work te betrekken bij uw organisatie. Dit kan uiteen lopen van het inzetten van studenten voor bijvoorbeeld 1 dag tot een jaarstage.
Of u wilt graag deel uit maken van de leergemeenschappen of een lezing komen geven in de Academieweek; er zijn talloze mogelijkheden!
Zij wensen u veel leesplezier en mocht u vragen hebben, schroom dan niet om contact op te nemen met het praktijkbureau.
Anne van Dijkhuizen ging met een groep studenten social work van Avans Hogeschool op studiereis naar Roemenië. Zij bezochten daar o.a. een ProRoma-school in Tinka. Een bijzondere ervaring.
Één van de belangrijkst aspecten in de methodiek van ervaringsleren is om de verantwoordelijkheid zoveel mogelijk bij de studenten te laten, zodat ze leren hun eigen kracht en vaardigheden te benutten.
Een stel studenten mochten op studiereis naar Finland. Hun ervaringen sluiten mooi aan bij Outdoor Learning, waar OO 'sH zich erg voor inzet.
Willemijn Pomstra is tweedejaars student Social Work aan de Avans Hogeschool en tevens studentmedewerker bij Ondernemend Onderwijs 'sH.
Zij was vanaf haar eerste studiejaar direct betrokken bij de innovatieve manier van onderwijs die Avans Hogeschool Social Work introduceerde, het leren in Leergemeenschappen.
Na anderhalf jaar studeren op deze manier schrijft zij hierover een verslag.
Deze middag presenteren zich 15 van de 44 Leergemeenschappen: Exodus / Ons Huis in de Wijk / Bonafideel / One World Citizens /Juvans / De winkel die werkt / Zorgbelang Brabant / Gemeente ’s-Hertogenbosch (gekoppeld aan de ISK Den Bosch) / Contour de Twern / Vrijwilligersacademie 073 / Vanzelfsprekend?! / Cello de Binckhorst / Broed / Gemeente Waalwijk / Inloopschip.
Quote van Rodenborch docent Mart van Eijk: 'Wat een kanjers deze studenten! Met al het negatieve nieuws op tv en op internet geven deze studenten met hun zorg voor de zwakkeren in onze samenleving juist hoop!'
Anne van Dijkhuizen, is 2e jaars student Avans Social Work zit in de Leergemeenschap ISK, die werkt met vluchtelingen.
Zij vroeg zich af hoe de inburgering van nieuwkomers in Nederland verloopt en hoe tolerant Nederland (en zij zelf) eigenlijk is.
Femke Gijsbers, docent social studies, vertelt wat volgens haar de succesfactoren zijn bij de groepen van de Leergemeenschappen die zij begeleidt.
Hoe is de energie in de samenwerking van de groepen gekomen? Wat werkt er wel en wat draagt juist niet bij aan goede samenwerking? Dat vergt uitgebreide en continue reflectie.
Toch kan ik hier al 4 belangrijke punten opnoemen. 1: start met relevant(e) praktijkvraagstuk(ken), 2: vorm een heterogene groep, 3: prik een haalbare 1e mijlpaal en 4: samenwerking met Ondernemend Onderwijs 'sH.
Lees meer
Leergemeenschap Bonafideel in de wijk Orthen is een van de 44 actieve Leergemeenschappen binnen Avans Hogeschool Social Work in Den Bosch.
Afgelopen jaar was het team OO al bezig met het uitwerken van de visie en het creëren van draagvlak voor het sociale initiatief 'Bonafideel'*. Zij waren daarom razend enthousiast het experiment met een Leergemeenschap Bonafideel aan te gaan.
Het team OO begeleidt vanaf de start van deze Leergemeenschap de studenten bij het vormgeven en realiseren van Bonafideel*.
Lees meer
Mike de Natris, Ries Coomans en Terri van Iperenburg, zijn alle drie 4de jaars studenten van Avans Hogeschool in ’s-Hertogenbosch (Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Bestuurskunde). Zij benaderden Ondernemend Onderwijs 'sH met een vraag over een eventuele samenwerking voor hun minor 'Dare To Change'.
'In de huidige maatschappij is het belangrijk dat je flexibel en creatief durft te denken. De samenleving is namelijk altijd in beweging. Bij ‘Dare To Change’ leer je omgaan met veranderingen, met weerstand tegen veranderingen en hoe je veranderingen actief kunt beïnvloeden. Binnen deze minor zijn we bezig met een veranderopdracht, waarbij je aan de slag gaat met een maatschappelijk vraagstuk waarbij er geïnnoveerd of veranderd kan worden.
Lees meer
SDG’s of ‘Sustainable Development Goals’ zijn 17 doelen die vanuit de Verenigde Naties verspreid zijn. Er wordt naar gestreefd dat deze 17 thema’s in het jaar 2030 wereldwijd opgelost zijn.
De opleiding Avanced Business Creation van Avans Hogeschool Den Bosch organiseerde 'SDG’s in Motion' *, een evenement waar externe partijen konden kennismaken met de 17 werelddoelen, en konden bespreken hoe zij in hun eigen werk hieraan kunnen bijdragen. 3e jaars studenten van deze opleiding, werkten 20 weken, in samenwerking met een externe organisatie, aan bedenken en realiseren van een innovatief concept om een van de 17 werelddoelen te ondersteunen. Zij presenteerden tijdens deze bijeenkomst hun projecten.
Lees meer
Op Avans Hogeschool Social Work werd op 18 januari 2018 een 'oogstsessie' gehouden.
Het doel van deze oogstsessie was, om bij studenten, docenten en de externe organisaties op te halen wat het eerste halfjaar leergemeenschappen heeft opgeleverd. Dit omdat deze manier van onderwijs nieuw is en elke groep daarin helemaal zijn eigen weg moet vinden. Dit geldt zowel voor de manier van werken, de onderlinge verhoudingen in de groep en de samenwerking met de externe organisatie. De ‘oogstsessie’ was een mooi moment om ook eens van elkaar te horen waar elke leergemeenschap mee bezig is, wat succesvol is geweest en waar ze wellicht tegenaan gelopen zijn.
In het schooljaar 2017-2018 is de opleiding Social Studies van Avans Hogescholen in ‘s-Hertogenbosch begonnen aan een experiment met een nieuwe vorm van onderwijs: de Leergemeenschappen.
Wat is een Leergemeenschap?
Een Leergemeenschap is een leersituatie in ‘de echte wereld’, waarbij studenten, samen met een docent en professionals uit het werkveld van elkaar leren en samenwerken.
Een groep van ongeveer 16 eerste en tweedejaars studenten, zijn een jaar lang verbonden aan een externe organisatie uit het sociale werkveld. In dit jaar (onder)zoeken zij zonder vooraf opgestelde vraag of opdracht, wat zij zouden kunnen betekenen voor of met de organisatie, een specifieke doelgroep, een sociaal vraagstuk of de maatschappij. Het creëren van sociale en maatschappelijke meerwaarde, en het ontwikkelen van het toekomstige werkveld van Social Work staat hierin centraal.
Tijdens de laatste netwerkbijeenkomst van schooljaar 2016-2017 van Ondernemend Onderwijs, was er een loterij. Een van de prijzen was een workshop AanZet©! door Els Roest-de Bekker.
Femke Gijsbers, docent en coördinator 1e jaar Bachelor of Social Work bij Avans Hogeschool, trof deze prijs. In het kader van de opstart van de nieuwe onderwijsmethode (Leren in Leergemeenschappen) bij Avans kwam deze prijs precies goed terecht. Femke maakte er graag met haar 1e jaars studenten gebruik van. De workshop vond plaats op 2 november 2017. Hier haar reactie.
Lees meer
Femke Gijsbers, docent en coördinator 1e jaar Bachelor of Social Work, vertelt bevlogen over de vernieuwde onderwijsmethode waarmee deze afdeling van Avans komend schooljaar met de 1e jaars studenten van start gaat: het leren in Leergemeenschappen. Geheel aansluitend op de veranderende maatschappij.
Zo'n Leergemeenschap wordt gevormd door studenten, docenten en praktijkdeskundige(n). Samen gaan zij aan de slag met vragen uit de samenleving, met als doel: voorkomen, verbeteren of oplossen van sociale kwesties.
Deze manier van onderwijs zal een andere inzet vereisen van de studenten, docenten en praktijkdeskundigen, die in de leergemeenschap zitten. Een ondernemende open houding en een veilige omgeving waarin ook geleerd wordt door fouten te maken.
Meer lezen: hier de presentatie van Femke
'Transformeren. Met een bont reisgezelschap op reis. Niet wetend hoe het precies zal verlopen en wat de samenwerking gaat brengen.
Na de vakantie gaat het gebeuren. Een bont reisgezelschap gaat samenwerken. Samenwerken rondom sociale vraagstukken. Om deze te verbeteren, verminderen en/of te voorkomen.
Het reisgezelschap zal in ieder geval bestaan uit professionals, studenten en docenten. En wordt uitgebreid met die mensen die nodig zijn om stappen te kunnen zetten. Denk aan mensen met specifieke expertise over het vraagstuk zoals ervaringsdeskundigen, professoren en lectoraten.' *
* uit de blog van Elsbeth Kamphuis, docent sociale studies
Lees hier meer over de start met leren in Leergemeenschappen!
Avans Social Studies
Hervenplein 2
5232 JE 's-Hertogenbosch
Avans Hogeschool
Onderwijsboulevard 215
5223 DE 's-Hertogenbosch