Jenaplanschool Antonius Abt haalt de wereld de school binnen!
Wij zijn, schoolbreed, het project Techniek en Zorg gestart met een videoboodschap van wanhopige mensen die zorg behoeven of met een probleem zitten en hier graag een oplossing voor zouden willen hebben. Alle groepen hebben een (gefingeerde) brief ontvangen van burgemeester Rombouts over de behoefte aan uitbreiding van diverse voorzieningen op het gebied van zorg in Engelen. (In de Haverleij te Engelen staat Jenaplanschool Antonius Abt) De deelgemeenteraad van Engelen zou graag willen onderzoeken of kasteel Oeverhuijze tot zorgkasteel bestemd kan worden, waar de inwoners van Engelen van jong tot oud dan gebruik van kunnen maken. De kinderen hebben de opdracht gekregen te kijken tegen welke problemen de werknemers en cliënten in een bestaande zorginstelling aanlopen, het verzoek om dit te onderzoeken en technische oplossingen aan te dragen voor deze problemen en een ontwerp te maken voor het nieuwe zorgkasteel Oeverhuijze.
Per groep of cluster (onderbouw, middenbouw en bovenbouw) wordt met de kinderen een zorgrichting gekozen, die kinderen gaan bezoeken en onderzoeken en waarvoor zij nieuwe producten gaan ontwikkelen. Zoals gehandicaptenzorg, ouderenzorg, de EHBO afdeling van een ziekenhuis.
Zo is cluster Spiegelzaal gekoppeld aan het bedrijf waarmee contacten gelegd zijn via Ondernemend Onderwijs: IVT Kraam- en Thuiszorg. De kinderen van cluster Spiegelzaal onderzoeken waar de werknemers en cliënten van de kraamzorg tegenaan lopen. Tevens heeft IVT Kraam- en Thuiszorg deze vraag uitgezet bij hun werknemers: “Hebben jullie vragen waar basisschoolkinderen en het voorgezet onderwijs mee aan de slag kunnen gaan als het gaat om het bedenken van oplossingen voor een probleem in de zorg die jij dagelijks levert?” Een kraamverzorgende van IVT wordt uitgenodigd om te vertellen over haar beroep en tevens brengen de kinderen een bezoek aan een verloskundigenpraktijk en een consultatiebureau. Alle werknemers zijn door de kinderen geïnterviewd met de vraag voor welk probleem of vraagstuk zij graag een oplossing zouden zien.
Door de wereld de school binnen te halen, creëer je levensechte situaties waardoor de betrokkenheid van de kinderen vergroot wordt, betekenisvol onderwijs wordt gecreëerd. De kinderen van onderbouw Spiegelzaal (groep 1-2) besluiten zelf om de gemeente te bellen om te weten te komen wat de gemeente eigenlijk doet naar aanleiding van de brief die ze hebben gekregen. Tijdens het bezoek van de kraamverzorgende van IVT Kraamzorg stellen de kringen gerichte vragen en zijn ze betrokken bij hetgeen de kraamverzorgende hen vertelt. Kinderen van onderbouw, middenbouw en bovenbouw werken samen, spelen samen , spreken samen en vieren samen binnen het cluster. Ze zoeken creatief naar oplossingen, ze nemen de verantwoordelijkheid voor elkaar, zichzelf én de omgeving. De komende periode zullen ook leerlingen van het Jeroen Bosch College met kinderen van cluster Spiegelzaal in gesprek gaan over het Project Techniek en Zorg. Samen gaan ze kijken naar de mogelijkheid om een prototype te ontwikkelen voor het probleem dat zij aan willen gaan pakken om IVT Kraamzorg verder te helpen.